Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021

ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΝΥΦΕΣ ΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΛΙΚΗ

 

Πέντε νύφες γονατιστές
καρφωμένες στον τοίχο του σαλονιού
μου έχουν την πλάτη γυρισμένη
απαξιώνουν την ύπαρξή μου
παγωμένες κοιτούν την κουνελότρυπα
που οδηγεί στη χώρα τού Ποτέ.

Πέντε επαναλήψεις του εαυτού μου
η Θεοδώρα, η γιαγιά μου
η άλλη γιαγιά, η Κοραλία
η μάνα μου
η θεία
η νονά μου.
Καμία δεν σηκώνεται.

Πέφτω μέσα στην τρύπα
με την ελπίδα να φτάσω στον κήπο
των ομιλούντων λουλουδιών
να αποκτήσω το πρέπον μέγεθος
να ανασηκωθώ
να συναντήσω και τον καπελά
να προσθέσει λίγη μαγεία στη ζωή μου.

Με την ελπίδα πως μέχρι να φτάσω
θα έχουν πέσει οι πύργοι με τα τραπουλόχαρτα
και όλα τα αυθαίρετα
θα τα έχει ήδη καταφέρει η Αλίκη
θα είναι αλλιώς το παραμύθι.

Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2021

Κατερίνα Κωνσταντίνου - Μάτσιου: Ανθρωπιά είναι ... σαν κανείς τελικά το καταφέρει αυτό!

 Η ζωή μας ένας συνεχής αγώνας

προς την τελειότητα
μέσω της εγκράτειας των πάντων.
Πόσο "τυφλοί" ...
πόσο "κωφοί" ...
πόσο "άλαλοι"...
πρέπει να είμαστε
για να φτάσουμε έστω και μέχρι το ... τέλος ...
εκεί;

**
Ένας αγώνας συμπεριφορών η ζωή
...αν αγαπάς και σέβεσαι...
και σ' αγαπούν και σε σέβονται το ίδιο...
τότε η ψυχή σου είναι αληθινά πάμπλουτη ...
Μα σαν τύχουν ...
Κύκλωπες και Λαιστρηγόνες στον δρόμο σου...
ο αγώνας γίνεται βαρύς και άνισος...
Μα συ ΜΗΝ ΣΤΑΜΑΤΑΣ ΠΟΤΕ...
την κακοτράχαλη ανηφόρα ΝΑ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙΣ...

***

Aποστάγματα ...
Ελευθερία ... η
ψυχή σαν καταφέρει
ψηλά να πετά
Φτερουγίζοντας
και πάλι ο νους να ΄ναι
προσγειωμένος
Ανθρωπιά είναι ...
σαν κανείς τελικά το
καταφέρει αυτό!

Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2021

Το απόσταγμα / Πούλλος Ανδρέας του Χρίστου

 


 
 

Έχετε σκεφτεί πόσα
  τριαντάφυλλα πρέπει
  να θυσιαστούν, για να
  σταλάξει
  μια σταγόνα ροδόσταμου;
  πόσες νύκτες αγρύπνιας
  χρειάζεται  ένας ποιητής,
  για να ροδίσει ένα αρτιμελές
  ποίημα;
  ή πάλι, πόσες παλινδρομήσεις
  του μυαλού,  για να κατασταλάξει
  ένας σοφός στη μόνη ορθή
  εξίσωση;
  Τ’ απόσταγμα ουδέποτε  είναι
  προϊόν  βιασμού·
  ρέει με φυσικότητα νερού,
  έτσι που να ξεγελά τον αφελή,
  πως αναβλύζει, ως από βράχου,
  σχεδόν χωρίς προσπάθεια,
  ξεχνώντας την υπόγεια διαδρομή,
  την πορεία που χρειάστηκε να διανυθεί,
  μέχρι να φτάσει στην επιφάνεια·
  ν’ αναδυθεί ξάφνου στην επιφάνεια!

Η Λογική / Πούλλος Ανδρέας του Χρίστου

 

 
Η Λογική υπαγορεύει να φερθούμε
   λογικά∙
να δαγκώσουμε τον πόνο
και να προχωρήσουμε
  μπροστά.
Η Λογική επιβάλλει  σαν άντρες
 να σφίξουμε τη καρδιά
 και να τραβήξουμε
   μπροστά.
Η Λογική απαιτεί∙ “ελάτε στα
   λογικά σας!
   δε βλέπετε τον πόνο,
 π’ αργά αλλά σταθερά τρώει
   τα σωθικά σας!
 δε μετράτε το μαράζι, που πάει να γίνει
μόνιμη σκιά σας!”.
Η Λογική προσπαθεί να μας φέρει
  στα σύγκαλα μας∙
“επιτέλους, ξεχάστε!  η Μνήμη δαγκώνει
με δόντια που κόβουν
    βαθιά∙
 κάθε της κίνηση μάς χαράσσει
 σαν ματωμένη
   σπαθιά!”
Η Λογική λογικεύει∙ κι είναι χρέος της
 να μιλά λογικά∙
 η Καρδιά την ακούει και ξεσπάει σε κλάματα,
 που δε μπορεί να φερθεί
             λογικά!

Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2021

Ο ΝΕΚΡΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ / Χατζήπαπα Βασίλκα


.
Είναι ίσως η αγάπη
εκείνος ο νεκρός πλανήτης,
αστέρι
που έσβησε κρυφά από μας
εδώ κι εκατομμύρια έτη φωτός.
.
Και η λάμψη του σ’ εμάς
απατηλά
ακόμη ταξιδεύει;

Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2021

Η λέξη σαγαπώ / Πιερής Μιχάλης


Λέγοντας τη λέξη σαγαπώ
δεν λέγω απλώς αυτή τη λέξη.
Γιʼ αυτό σιωπώ.Πώς να σου πω
αυτή τη λέξη χωρίς να είναι
η λέξη σαγαπώ. Πώς να σου πω
τη λέξη σαγαπώ χωρίς να είναι
σαν κι αυτές που κάθε μέρα
μαστροποί τις μαγαρίζουν.


Γιʼ αυτό σιωπώ.

Γιατί αν πω τη λέξη σαγαπώ
λέγω πως πια δεν είμαι εγώ
κι εσύ δεν είσαι πια εσύ
κι ο κόσμος γύρω πια
δεν είναι πια ο ίδιος.


Αυτό θα πει η λέξη σαγαπώ.

Μιχάλης Πιερής (βιογραφικά στοιχεία)

Ο Μιχάλης Πιερής γεννήθηκε το 1952 στην Εφταγώνια της επαρχίας Λεμεσού και απεβίωσε το2021.  Σπούδασε φιλολογία και θέατρο στη Θεσσαλονίκη [Bασικές σπουδές στο Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, (1972-1976) στο Mακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (Θεατρικές Σπουδές, 1976). Mεταπτυχιακές σπουδές στο Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (M.A., 1976-1978)] και στο Σίνδεϋ (Ph.D.,1983).
Δημοσίευσε αρκετές φιλολογικές και κριτικές μελέτες. 


Υπήρξε ιδρυτής του "Greek Theatrical Workshop" στο Πανεπιστήμιο του Σίνδεϋ, μέλος της "Θεατρικής Ομάδας Πανεπιστημίου Κρήτης" και πρωτεργάτης στη δημιουργία του "Θεατρικού Εργαστηρίου του Πανεπιστημίου Κύπρου" [ΘΕΠΑΚ]

Ποιητικές συλλογές;
  • Αφήγηση, εκδόσεις Ιστός, 2002 
  • Τόποι γραφής, Ίκαρος, 2005) 
βιβλίο-συλλογή πεζών: Μες το ρυθμό του Φονικού (Πλανόδιον, 2004)
Η ποίησή του έχει μεταφραστεί στα αγγλικά, ιταλικά, καταλανικά, ρωσικά και τουρκικά και έχει τιμηθεί με διακρίσεις σε χώρες του εξωτερικού.

Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2021

1974 / Δέσπω Πηλαβάκη από τη νέα της ποιητική συλλογή : Πατρίδα μου Αιχμάλωτη

 



Ήρθαν τον θάνατο να σπείρουν και φωτιά
απ τους πατρώνους τους μεγάλους τους σταλμένοι
και αν τα παιδιά μας αντιστάθηκαν σκληρά,
πώς να κερδίσουν μία μάχη προδομένη;
Και ενώ εμείς μετρούσαμε ψυχές,
στου κάτω κόσμου τα σκαλιά να πάνε, τότες,
κέρδη μετρούσανε και φίλοι και εχθροί
στους Λευκούς Οίκους, στην Τουρκιά και στις Ευρώπες.
Μαύρες σκιές κυκλοφορούμε τώρα πιά,
μαύρες μαντήλες στον αέρα ανεμίζουν
κι όμως οι πρόστυχοι φονιάδες των λαών,
κάνουν πως νοιάζονται και τάχα μας φροντίζουν.
Χάσαμε μάνες, πατεράδες και παιδιά,
πήραν αιχμάλωτη και τη μισή πατρίδα
κι όλους μας πείσανε με δίχως να ντραπούν,
για λευτεριά ότι δεν έχουμε ελπίδα.
Ω τι ντροπή για τη δική μας τη γενιά,
της Ιστορίας η πιο μαύρη μας σελίδα
και σημαδεύουμε τα αυριανά παιδιά,
με ανεξίτηλη ντροπή, μαύρη κηλίδα!
ΔΕΣΠΩ ΠΗΛΑΒΑΚΗ

Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2021

ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ: Ποιητική Συλλογή του Ρήσου Χαρίση (3 ποιήματα) Κρατικό βραβείο Ποίησης Κύπρου έτους 2020

 


ΑΝΑΛΩΣΙΜΟ

Η Αύρα, η Λαύρα και η Λάβα έλεγαν χρώματα,
γελούσαν κατακόρυφα, γεννούσαν κιγκλιδώματα.

Μπροστά η βασίλισσα, ο Δούρειος Ίππος, ο τραγουδοποιός.
Μέσα στο πλήθος η Αλικαρνασσώ, η Χρυσόθεμις,
η Σαλώμη — μορφές υπαρκτές.

Τ’ απόγευμα γέμιζαν τις τσέπες με χρησμούς,
στους κήπους κατέβαιναν με τα χρυσάνθεμα.

Κάθε που νύκτωνε, η Χρυσόθεμις ξάπλωνε
στη γαλήνη του προσώπου, άφηνε τον ύπνο να σκεπάσει
το ερυθρόμορφο κορμί.

Δεν ξέρω αν το ποτήρι ήταν άδειο και η κλεψύδρα της μισή,
όμως η αύρα της ψυχής της είχε ένα χρώμα θαλασσί.


**

ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Η Ευρώπη μ’ άσπρο νυφικό
παραπατάει ανεβαίνοντας τα σκαλοπάτια
ξαναβαμμένης αθυροστομίας.
Κάθε Κυριακή (μέρα γενικού καθαρισμού)
ξεσκονίζει επιμελώς το εφήβαιο,
ξεπλένει αμαρτίες με νερό θαλασσινό,
ενδύεται την απουσία της.

Δευτέρα θυμώνει με τα όνειρα,
Τρίτη καταριέται τους ανθρώπους.
Τετάρτη πηγαίνει σινεμά με φίλες κολλητές,
Πέμπτη σοδομίζεται μπροστά σ’ έναν καθρέφτη.
Παρασκευές πετάγεται ως το ταχυδρομείο,
παραλαμβάνει δέμα με συστημένη βόμβα,
που δεν εκρήγνυται ούτε και τώρα.

Τα βράδια περιοδεύουσες παραλίες
μεταναστεύουν στον οίκο ανοχής της·
με το πρώτο φως της μέρας πάει στον φούρνο για ψωμί.


**

ΜΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ ΣΚΑΚΙ

Τετραγωνίζεις τον κύκλο της πατρίδας,
παίρνεις γομολάστιχα,
σβήνεις κόκκους απ’ το κορμί της·
αυτή μονολογεί πως δεν υπάρχουν χυδαίοι πολίτες,
μόνο αισχρές πατρίδες.

Δημόσιος χώρος άγνωστου πατρός,
δημόσιος πόνος αγνώστου μητρός,
στα χαλάσματα λείψανα ανώνυμων παιδιών.
Καλογυαλισμένες ιαχές, γυαλιστερά δρεπάνια,
άρματα μάχης στα δόντια περιούσιου λαού.

Σκοτάδι με γυμνασμένους προσαγωγούς,
ιδεολογίες με τακούνια και κόκκινα κραγιόν,
πολύγλωσσος θάνατος, ανέσπερο φως σε ρηγματώσεις,
αλμυρή θάλασσα, μύθοι και πτυχώσεις.

Πατρίδα οι αισθήσεις και το ύφος σου,
καΐκι σε κελεύσματα διαιτητών,
ήλιος που εισέρχεται από τη χαραμάδα,
κύμα στο μαξιλάρι.

Πλεονάζον προσωπικό
οι διαβάτες που οχλαγωγούν ποικιλοτρόπως.
Κύκλωπες Πολύφημοι κυκλοφορούν στους δρόμους.
Στο Μεταγωγών πλειστηριασμός ανθρώπων,
πολυφωνικό τραγούδι οι σιωπές τους.

Ιερόδουλες μέρες εσώκλειστες σε παρθεναγωγεία,
νυχθημερόν ο Ηρώδης παίζει Play Station.

Πλανόδιος θίασος στα πέριξ των ατμών
συντάσσει περιγράμματα συνόρων,
μνήμη πεζεύει τ’ άλογό της.
Κι όταν ηχούν σειρήνες του πολέμου,
ξεχνά τα κουβαδάκια της στην άμμο.

Στο πίσω μέρος της αυλής ανάσκελα οι νεκροί
κι εσύ να ψιθυρίζεις:
«Δώσε μου, λίγο δυόσμο απ’ τα μάτια σου».

Ρήσος Χαρίσης (βιογραφικό σημείωμα)

 Ο Ρήσος Χαρίσης, κατά κόσμον Ρήσος Χαραλαμπίδης, γεννήθηκε το 1969 στη Λευκωσία. Σπούδασε Ελληνικό Πολιτισμό στη Σχολή Ανθρωπιστικών ’Επιστημών του Ελληνικού ’Ανοικτού Πανεπιστημίου, σκηνοθεσία κινηματογράφου-τηλεόρασης και δημοσιογραφία. Δημοσίευσε ποιήματα του και συνεντεύξεις με ανθρώπους του πνεύματος και της τέχνης σε περιοδικά της Ελλάδας και της Κύπρου (Χάρτης, Λογοτεχνικά Θέματα, Νέα Ευθύνη, Ποιείν, Φρέαρ, the book.gr, Diastixo, Bibliotheque, Fractal, Πόρφυρας, Νέα Εποχή, Ακτή, Άνευ, Το Καταφύγιο, Ρέμβη, Cyprus Today και άλλα).


Ποιητικές Συλλογές:

  • Ο Μεταξουργός (Κρατικό Βραβείο Νέου Λογοτέχνη 1987)
  •  «Θάλασσα εσωτερικού χώρου» 

Κρατικό βραβείο ποίησης για τις εκδόσεις έτους 2000 στην Κύπρο στον Ρήσο Χαρίση

 Το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για εκδόσεις του έτους 2020, μετά από κατά πλειοψηφίαν απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στον Ρήσο Χαρίση για το έργο του «Θάλασσα εσωτερικού χώρου» (εκδόσεις Κίχλη).

Σκεπτικό βράβευσης:

Η ποιητική συλλογή του Ρήσου Χαρίση, με τίτλο «Θάλασσα εσωτερικού χώρου», κινείται γύρω από δύο άξονες: την αναζήτηση του καίριου ως συναισθηματικής και αναγκαίας διατύπωσης και την εξεικόνιση συναισθημάτων και ιδεών ως βιωματικού υποστρώματος, ως ζέουσας πρώτης ύλης, από την οποία εξακτινώνονται ποιητικές μεταφορές. Ο ποιητής με επινοητικότητα δημιουργεί ένα στέρεο προσωπικό και βιωματικό πεδίο, το οποίο με τέχνη και μεγάλη προσοχή καταγράφει καταστάσεις και ατελείωτες προοπτικές βιωμάτων και μνήμης. Με λόγο αναστοχαστικό, λιτό, κοφτό, χωρίς λυρικές εξάρσεις, υφαίνει ένα πυκνό σε νοήματα και στοχασμούς πλαίσιο που εντυπωσιάζει για τη γόνιμη φαντασία, τη μαθητεία στη νεωτερική γραφή, την καθαρότητα των εικόνων και την πρωτοτυπία της ποιητικής φωνής. Οι στίχοι ενεργοποιούν τη συνείδηση, εκπέμποντας την εσωτερικότητα του υποκειμένου. Μέσα από την επιλογή της κάθε λέξης διαχέεται η εκλέπτυνση της ποιητικής έκφρασης. Η ποιητική κατάθεση του Ρήσου Χαρίση έδωσε γόνιμους καρπούς και φανέρωσε πλήθος ευοίωνες υποσχέσεις για το μέλλον. 

Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Ποίηση:

  • Αναγιωτός Κυριάκος, Ιπποστάσιο
  • Γαλάζης Λεωνίδας, Στρώσεις του ανέφικτου (εκδόσεις Φαρφουλάς)
  • Κλεόπας Ευριπίδης, Ατέρμονη θάλασσα (εκδόσεις Μελάνι)
  • Χαραλάμπους Έρινα, Πλεκτάνη (εκδόσεις Θράκα)
  • Χαρίσης Ρήσος, Θάλασσα εσωτερικού χώρου (εκδόσεις Κίχλη)

‘’ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ ‘’ / Πούλλος Ανδρέας του Χρίστου

 

                   
 
Είναι απόλαυση να τα βλέπεις από ψηλά
να  τρέχουν πάνω κάτω
και να κάνουν σαν τρελά
κυνηγώντας μια ρούχινη μπάλα
σε μια ξεθεωτική άνευ νοήματος τρεχάλα.
Κάποτε πέφτουν  κάτω και χτυπούν
άλλοτε πάλι δίχως αιτία και αφορμή
πιάνονται στα χέρια χωρίς να είναι σε θέση να σου πουν
γιατί σκίσαν  φιλίες και δεφτέρια
για μια δήθεν προσβληθείσα τιμή.
Είναι άκακα στο βάθος και καλοπροαίρετα
άλλο αν αρπάζονται με το τίποτα
για ένα τίποτα και για ένα τίποτα
τα κάνουν γης μαδιάμ για να έρθουν μετά
μετανιωμένα να πέσουν κλαίοντας
στην αγκαλιά της μαμάς.
Φτιάχνουν ομάδες κι ομαδούλες
βάζουν έχθρα και μίσος στις καρδούλες
ανάβοντας μέσα τους λαύρα φωτιά
γιατί τους πήραν μέσα από τα χέρια
τη διαφιλονικούμενη πρωτιά.
Είναι απόλαυση να τα βλέπεις
μικρά μυρμήγκια κι ασήμαντα
να χτίζουν μεγαλειώδη ονείρατα
για να έρθουν μετά
να τα γκρεμίσουν για να τα πάρουν τα κύματα.
Κάποτε ντύνονται πολεμική στολή ,
βάζουν αστέρια και επωμίδες
και πρασινίζοντας από χολή
ορμούν ακάθεκτα να σώσουν τις πατρίδες.
Είναι ανύποπτα τα κακομοίρικα
 κι ούτε φαντάζονται πως κάποιοι
κρυμμένοι πίσω από τη σκηνή
 -εγκέφαλοι ραδιούργοι σκοτεινοί –
τα πετούν στο τραπέζι
σαν σημαδεμένα τραπουλόχαρτα.
Είναι και αυτά μέρος του παιχνιδιού
στη μεγάλη του κόσμου σκακιέρα ,
με έμβλημα πότε του αετού
και πότε του φιδιού,
ανεμίζουν περήφανα
σε κάποιου βασιλέα  την παντιέρα.