Τρίτη 21 Απριλίου 2020

Ομόκεντροι κύκλοι / Σοφοκλέους Λένια





Κινούμαι αργά σε κύκλους
                                   ομόκεντρους
όλο και πιό μικρούς, όλο και πιο στενούς
σε σχήμα ομοιόμορφο, λευκού σαλιγκαριού.

Κλεισμένη σε τετράγωνο κουτί
με θέα ένα σύννεφο οβάλ,
να φύγω ονειρεύομαι
απ'όσα με πληγώνουν
όσα σκληρά και αιχμηρά
τριγύρω με κυκλώνουν.

Παγιδευμένη αόρατα σε κίνηση αργή
κοιτώντας μέσα μου βαθιά,
δεν είδα πως στον δρόμο αυτό
το μόνο που προσπέρασα
ειν' τον δικό μου εαυτό.





Φεβράρης 2012   

Όνειρα / Σοφοκλέους Λένια

                                                               Στην Φωτεινή
                                                                                                                                               και
                                                                                                                                               τη Δάφνη


Ο χρόνος φεύγει με ρυθμό 
στους κτύπους της καρδιάς μου
καθισμένη σε καρότσι τεμπέλη αγωγιάτη
μάταια προσπαθώ να προφτάσω
                                       τα όνειρα μου.

Τρέχουν και χάνονται ξεθωριάζοντας
μες τον κουρνιάχτο των ερειπίων
κι ότι φαινόταν κάποτε τόσο σημαντικό
                                      τόσο βαθύ
                                      τόσο βαρύ
                           και τόσο σταθερό
εύκολα διαλύεται στο φύσημα του αέρα,
απατηλή εικόνα σε δρόμο μακρυνό.

Ενδόμυχα, σιωπηλά σέρνεται η φωνή μου
ν'αλλάξω τώρα δεν μπορώ 
                                       παρόλα αυτά
                                  · και σ'όλα αυτά,
                                                             τα όνειρα θα κυνηγώ
κι ας είναι με άλογο κουτσό.






                      Φεβράρης 2012     

Σιημητράς Σώτος Κ.Γ. (μικρή αναφορά)

Ο Σιημητράς Σώτος Κ.Γ. είναι Κύπριος Ποιητής

Ποιητικές Συλλογές:


  • Ο πόνος το πάθος τζιαι το κάγριν της προσφυγιάς / 2019

Σιάτη Αντρούλλα (μικρή αναφορά)

Η Σιάτη Αντρούλλα είναι ποιήτρια

Ποιητικές συλλογές:


  • Η άλλη εγώ/ 2019

Σανιδκιώτης Στέλιος (αναφορά)

Σανιδκιώτης Στέλιος: Λαικός Ποιητής της Κύπρου

Ποιητικές Συλλογές:


  • Το χαλίτζιιν / 2019

Κυριακή 19 Απριλίου 2020

ΜΕΤΕΩΡΑ: Ποιητική Συλλογή του Χρίστου Ρωμάνου (2019)

Έτος 1393 μ.Χ.
Λιτανεία στη Λευκωσία
από την επισκοπή
στον Άγιο Θεράποντα.
Από τη γύρω περιοχή,
με διάταγμα του βασιλιά,
έφεραν όλες τις εικόνες.
Οι αρχόντισσες,
η κόμισσα, ανυπόλητες·
εγίνην μέγαν κλάμαν.
Ο φόβος του θανατικού
σ’ ολόκληρο το νησί.
Τιμωρία του θεού.
Ο βασιλιάς στοχάστηκε
η αιτία
ήταν η βαριά φορολογία.
Οι δουλοπάροικοι
κατά κεφαλήν
πλήρωναν ένα βυζάντιο.
Μείωσε τους φόρους.
Με τη δεύτερη λιτανεία
υποχώρησε η επιδημία.
 **

Ενδοσκιές
Το υνί,
χώνεται αργά στο χώμα.
Θύμησες.
Σκιές. Γνώριμες φωνές.
Ο τόπος μου,
η αρμύρα της θάλασσας,
το θυμάρι.
Ύμνοι βυζαντινοί.
Ψηφιδωτά
(διάστατη πύλη)
άτμητα εικονικά.

Ανεπαίσθητα, ειρηνικά
Επιστρέφω
στην αρχική μορφή μου.

Χρ. Ρωμάνος (Μικρή αναφορά)

Ο Χρ. Ρωμάνος γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1947. Κατάγεται από τη Λάπηθο.  Ο Χρ. Σ. Ρωμάνος αποφοίτησε από το Γυμνάσιο Λαπήθου και στη συνέχεια σπούδασε στις ΗΠΑ, στο Berkeley, στο Columbia και στο New York University, από όπου πήρε το διδακτορικό του (1983) στη Συγκριτική λογοτεχνία.


Βιβλία του: 



 Ένας τεχνίτης του σύγχρονου μυθιστορήματος. Αλέξανδρος Κοτζιάς (Κέδρος, 1982), 

Poetics of a Fictional Historian (Peter Lang, 1985), 
Human Boundaries: Oral Song, Text, Hypertext (Nostos Books).



Ποιητικές Συλλογές :



Μετέωρα / 2019

Κενά

ΚΕΝΑ : Ποιητική Συλλογή του Χρίστου Σ. Ρωμάνος (μικρό απόσπασμα)

Ο μεγάλος γλύπτης 
Έπαφος 
νιώθει τα γλυπτά 
με την αφή. 
Το μάρμαρο 
στα χέρια του λάβα λευκή 
παίρνει μορφή

**

Ο ποιητής 
δημιουργός, αντιφωνητής, 
αποστάτης, κοινωνός. 
Τα ποιήματα 
ευρήματα, ερείπια, 
αναμένουν 
ερμηνεία, συμπλήρωμα. 
Απομένει η γεύση 
της δημιουργίας

**

Τα σχολεία κρατητήρια, 
οι βιβλιοθήκες νεκροταφεία. 
Το διαδίκτυο ένα κενό. 
Ναρκωτικά και το ποτό 
αυτοκαταστροφή. 
Το χρήμα γελοίο.
Η αγάπη μια απάτη. 
Άσκοπο ταξίδι. 
Δεν υπάρχει άλλη ζωή. 
Έχει ακόμη καθοριστεί, 
τ’ οξυγόνο 
κάποια εποχή 
δε θα υπάρχει στη γη. 
Ευχαριστιέμαι το εφήμερο

**

Η Μάνα 
 εμπορεύτηκε την κόρη 
 βούλιαξε 
 και τις οικονομίες της. 
 Αυτή 
τι να εμπορευτεί; 
 Διαμελισμένο αιδοίο, 
 ένα βυζί. 
 Απόμεινε 
το φυσικό αέριο. 
Τι θα φέρει άραγε 
στο νησί, 
 στη μικρή 
 εταίρα της Μεσογείου;

Ποίηση της Μεγάλης Εβδομάδας, της Ανάστασης και του Αγίου Πάσχα από ποιητές της Κύπρου κατά την περίοδο της πανδημίας (Covid - 19 / 2020)

Οι φωνές των ποιητών δεν έπαψαν. Συνέχισαν να αιχμαλωτίζουν τις λέξεις και να τις εναποθέτουν στις λευκές κόλλες άλλοτε σαβανωμένες και άλλοτε αναστάσιμες, σε μια περίοδο δύσκολολη για όλους τους ανθρώπους, σε μια περίοδο όπου τα τραύματα του Θεού και των ανθρώπων απαιτούν ποίηση ως βάλσαμο και ίαμα. Προσπάθησα να συλλέξω ποιήματα γνωστών και αγνώστων ποιητών της Μεγαλονήσου ως μία παρακαταθήκη των ανθρώπων και του Θεού, ως αντίσταση. 

Απρίλιος 2020 
Δημήτριος Γκόγκας


**

Χιλιάδες οι Χριστοί της Ειρήνης Ανδρέου
Κι αν σού ‘ταξε η μοίρα η σκληρή
τον Γολγοθά σου ν ‘ ανεβαίνεις μια ζωή
μ’ ένα βαρύ σταυρό στην πλάτη......

κι αν σε κερνάνε μ’ όξος και χολή
και τούτο τ άδικο σε τρώει , σε πονεί,
και λες "που πήγε η αγάπη";
Κι αν σε προδώσαν φίλοι και δικοί
και στην καρδιά σου μια πληγή κι ένα «ΓΙΑΤΙ»,
γιατί τόσοι Ιούδες και Πιλάτοι,
κι αν σε σταυρώνουνε σαν το ληστή
και σε πονάει, σε σκοτώνει το «ΓΙΑΤΙ»
και λες «που πήγε η αγάπη»,
χιλιάδες γύρω σου οι «χριστοί»
που στην ματιά τους χαραγμένο το «ΓΙΑΤΙ»….
χιλιάδες φαρισαίοι και Πιλάτοι.
Χιλιάδες κι οι άνθρωποι θεριά
που τους σταυρώνουνε αντί τον Βαραββά.
Κι εσύ ρωτάς «που πήγε η αγάπη»;

**

άτιτλο του Παύλου Ανδρέου 

Έσταξαν τα κηροπήγια πρόκες
οι μύγες υποσιτισμένες
ο άνθρωπος στο πραιτώριο

να προβάρει τη χλαμύδα
κοσκίνισμα αίματος
κι άγκιστρο αγάπης.

**

Δεσμώτες της Εύας Γεωργίου

Σφραγίσαμε πόρτες και παράθυρα

Έγινε πια φυλακή το σπίτι
Την ποινή μας εκτίουμε,
χωρίς να ξέρουμε για
πόσα χρόνια
οι τέσσερις τοίχοι τη ζωή
σε απόγνωση θα κρατούν
Ούτε τις αντοχές ρωτήσαμε
πόσο ακόμα βαστάνε
Αιώνας οι μέρες
Κάπου κάπου
φως χαραμάδας ξεπροβάλλει,
να μας θυμίζει
πως έξω ακόμη άνθρωποι περπατούν
Κάποιες σελίδες δεν άντεξαν
και χάσαμε την αρχή της ιστορίας
Διαβάσαμε μόνο το τέλος
Από τότε ψάχνουμε…
Καταφύγιο μας μια χούφτα τραγούδια
σε ένα ξεχασμένο
ξεκούρδιστο γραμμόφωνο
Κρίμα, που δεν προλάβαμε
να αγαπήσουμε και πριν προλάβουμε
να ζήσουμε πεθάναμε
Εδώ τελειώνει η στροφή
και σβήσαμε
μια ακόμη μέρα
από το κιτάπι του αιώνα…

**
Άτιτλο του Δημητρίου Γκόγκα 

Όταν ο αέρας γίνεται πικρός 
κατεβαίνει ένας άγγελος από το εικονοστάσι 
και ξαποσταίνει στο πεύκο της αυλής. 
Ωραία μυρίζει και αυτό το κυπαρίσσι, 
ωραίο και το κόκκινο του αίματος γύρω από τις βελόνες του.


Κι έτσι σκυφτές γυναίκες οι σκέψεις
Μύρωσαν τον τάφο από απόσταση. 
Έτσι,
που χάθηκε από τα μάτια τους 
η λαμπρότητα της Ανάστασής Σου. 

Μπροστά από  τα στήθη μου υποκλίθηκε μια σφαίρα. 

**

ΓΡΙΑ ΣΤΟ ΡΙΖOΚΑΡΠΑΣΟ της Αγγέλας Καιμακλιώτη 
Βγήκαν για την περιφορά του Επιταφίου.
Μα τα δικά της γόνατα δεν τη βαστούσαν.
Έκατσε στο πεζούλι και περίμενε τη λιτανεία.
«Νωρίς πρέπει να γίνει, πριχού νυχτώσει» είπαν.
Το φως του απογεύματος, παράταιρο του πένθους,
έλουζε την ψυχή της και τους χωριανούς.
Κι όταν αντίκρισε τον κόσμο να πλησιάζει,
έβαλε την παλάμη της αντήλιο να θαυμάσει
το ανθομύριστο ξυλόγλυπτο κουβούκλιο
τις τυλιγμένες μυρσινιές,
τα μοβ αθάνατα.
Υψώνοντας τα μάτια υγρά στον ουρανό
εφάνη το καμπαναριό και πλάι ο μιναρές,
λευκή ρομφαία στ’ ουρανού το καταπέτασμα.
Κι εκείνη ρίχνοντας το βλέμμα χαμηλά σταυροκοπήθηκε.

**

άτιτλο του Ανδρόνικου Κατσιαντώνη 

Με τούν τον κορονοϊόν
Οι στράτες εκοπήκαν,
Τζι άψαν φωθκιάν τα στήθη μας,
Μιάν εφτομάν τα σιείλη μας
Που έν εφιληθήκαν...

**
Γραμματικός μπροστά στην αποκαθήλωση / Ευφροσύνη Μαντά- Λαζάρου
Τον ξεκαρφώνουν οι αγαπημένοι
Έβγαλαν τα καρφιά
Τον πλένουν.
Μεσάνυχτα! Αποστρέφεται απόψε το κοντύλι
Διαβάζει από τον κώδικα που όλη την εβδομάδα αντέγραφε
Φέρνουν τα μύρα
"Και ο καιρός ήταν πολλά καλός. Βράδυ και μοναξιά".
Όπως απόψε.

**
Ανάστασης ανατολή του Γιάννου Λαμπή 
Μη διερωτάσαι αδερφέ, αν σε ξεγέλασαν
τα λούλουδα και τ’ αηδόνια της ¨Άνοιξης
ακόμα περισσότερο μην απορείς
που δεν κατεβαίνει ο Εσταυρωμένος,
ανάμεσα μας με μια χούφτα γεμάτη ελπίδα και φως
Ψάξε τον, θα τον βρεις σίγουρα
σε κάποια ρυτίδα πόνου και απόγνωσης
πάλι ίσως τον βρεις στην αλμύρα
των δακρύων ενός μικρού παιδιού
ή μιας μάνας χαροκαμένης,
κάποιας αγαπημένης ή αδελφής
Άκουσε, θα αναγνωρίσεις τη φωνή του ανάμεσα
στους σταυρούς που λυγάνε και στις πλάκες που σπάνε,
αφήνοντας τους τάφους ανοικτούς
κι άκουσε τον καθώς κλαίνε οι πεθαμένοι
βλέποντας σε σαβανωμένο ζωντανό
απ’ τους Ιούδες, με των ανθρώπων τις ψευτιές
Κοίταξε γύρω σου, δεν σε ξεγέλασαν,
κοκκινίσανε οι παπαρούνες, κι ήρθαν κουβαλώντας
στη πλάτη την Άνοιξη, και την κοινωνούν
με κλώνια φτέρης, από Θείο ποτήρι ψηλά στο σταυρό
μεθούν τ’ αηδόνια και υμνολογούν την Ανάσταση
Κρίνος λευκός ας γίνει κ΄η ψυχή μας
κι ας μάθουμε πως είναι ν’ αγαπάς,
πως ευωδιάζουν τα φιλιά στο στόμα
και πως έχει τέλειωμα ο κάθε Γολγοθάς.
**

Άτιτλο της Κατερίνας Κωνσταντίνου Μάτσιου 

Όπως ανοίουν οι ανθοί
τα κρίνα στες αυλάες
Να 'σιετε τόσες τες χαρές
τες μέρες τες γιορτάες
Αγάπην στην πλάσην, ομορκιάν
ούλλα τα φκιόρα δκιούσιν
τα γρόνια σας να 'ν' όμορφα
να μεν κακοπερνούσιν
Την ευλογία του Χριστού
μα τζιαι την Παναγίαν
Να 'σιετε μέσα στες καρκιές
την μέραν τούτην την Αγίαν
Οι εκκλησιές να ανοίξουσιν
για να λειτουρκηθούμεν
Τζιαι όϊ έσσω μας κλειστοί
τζιαμαί να προσευκηθούμεν

**
Των παθών της Εύας Νεοκλέους 
Πάντα τις πρόσμενα
τις μέρες του Απρίλη με το πένθος.
Θυμίζουν κάτι από θλιμμένο μωβ
και γιασεμιά σε κάτασπρα μπαλκόνια
καιρών αλλοτινών.
Κάτι σαν παιδικά χαμόγελα
σε ξέφωτες αλάνες ξεχασμένες.
Κάτι από μάγουλα αθωότητας
σε ημερολόγια κοριτσιών
με μυστικά επιμελώς κρυμμένα…
που αρνούνται επίμονα
να ξεθωριάσου
**
ΣΤΑΥΡΩΣΗ της Μαρούλλας Πανάγου

Της δόξας “ωσαννά “ ακόμα να ηχεί “
Στο σήμερα όπου οι Πιλάτοι σε δικάζουν
Ο όχλος να σε καταδικαζει
αλαλάζοντας
“Σταύρωσον σταύρωσον αυτόν “
Κι ας η φωνή της αθωότητας
πνιγμενη στο δίκιο .
«κάποιου περασμένου καιρού .
Τότε που περίμεναν από εσέ το θαύμα
Τωρα στα δεσμά χαμένη η δύναμή σου .
Με την αγάπη να πολεμά
την δίκαια αγανάκτηση
‘οπου η πλακωμένη καρδια
\να αποτινάξει
αδυνατεί
Πνίγεις τον λυγμό στην σιωπή
και το χαμόγελο αιώνια να κρύβει
την λύπη , που μόνος γνωρίζεις .
Δεν θές μάρτυρες
Μόνο η προσμονή ακόμη να ελπίζει
να καταλάβουν θεέ μου
τα πράττουν .
Δίκαια τα θωρούν στην σιωπή σου
όπου στα μάτια τους
διαβάζεις την καταδίκης
κάποιας ενοχής.
Οπου το μόνο της φταίξιμο
να φορτώνεται το βάρος της αμαρτίας
που δεν είναι καν δική σου .
Μόνη στην προσευχή
να καταλάβουν την γλώσσα
της διαφοράς στην δική σου σκέψη.

**
Ανάσταση 2020 του Νίκου Πενταρά
Στάζουν αρμύρα καραβίσια
τα μουσκεμένα βλέφαρα των ρόδων
καθώς μνήμες λαμπροφόρων Πάσχα
αναδύονται απ’ τις πτυχές του χρόνου
την ώρα που ακούνε τους χτύπους των καμπάνων
που ηχούν για την Ανάσταση
ανάμεσα στα ουρλιαχτά των σειρήνων ασθενοφόρων.
Άλλοι εγκλωβισμένοι
στα καλώδια του υποχρεωτικού εγκλεισμού τους
άλλοι στον αναπνευστήρα
του μπαλκονιού ή της αυλής τους
με τον τρόμο καρφωμένο
στις οθόνες των καρδιογράφων
μοιράζονται στο ημίφως το λιγοστό οξυγόνο
με τη φλόγα του κεριού
που κρατούν στο χέρι
μέχρι ν’ ακούσουν τον Καλόν Λόγον
ότι διασκορπίστηκε ο θανατηφόρος ιός
και διέφυγε από προσώπου γης.
**
Χριστός Ανέστη! της Αντριάνας Περικλέους Ονουφρίου
πάνω σ άτι γαλανό
ηχούνε οι καμπάνες
μες του Αιγαίου τ ανοιχτά
ηχολογά το άσμα
ναύτης αρχίζει το χορό
γοργόνα κολουθάει
Πάσχα Ελλήνων ιερό
στους ναούς εωθινό
Σπάστε δεσμά, σπάστε σιωπές
ζείστε αναλαμπές.
Μέσα στης μνήμης τη σιωπή
Κάνε να βγει αληθινή
Κραυγή στέρεα δυνατή
Είμαστε Έλληνες εμείς
τίποτα δε μας σκιάζει
Αδάμαστη είναι η ψυχή
κλεισμένη τραγουδάει
Γιόρτασε Έλληνα παντού
μέσα σου απανταχού.
ναός είν το μυαλό.
**
Εγχειρίδιο του Σταύρου Σταύρου
Τις μέρες ετούτες, Κύριε
που η αγιοσύνη γίνεται υπόθεση
ακαδημαϊκή
προτιμώ το σμίλεμα της ψυχής
με σιωπή.
Έτσι βρίσκει ο άνθρωπος ένα νόημα,
μέσα στην ησυχία,
όπως όταν ακουμπάς τα μαβιά απογεύματα
στο πεζούλι του ορίζοντα
και κοιτάς από την άλλη τον εαυτό σου
χωρίς ηλικία ή
όπως όταν έξω μοσχοβολά το γιασεμί
κι εσύ στο παράθυρο κοιτάς το φεγγάρι,
μια παρένθεση τρυφερότητας
μέσα στο ανελέητο φως.
**

Ανάστροφα της Ελένης Σωφρονίου Στρατή 
Και έσκαβα και ξανάσκαβα το χώμα.
Ξεκρέμασα μια χούφτα άστρα
απ’ τον θόλο της νύχτας
πήρα κι ένα κομμάτι γαλανό
απ’ το φουστάνι της μέρας.
Τα φύτεψα βαθιά μες στη γης
έριξα από πάνω κι ένα τετράδιο
γεμάτο λέξεις χαραγμένες με κόκκινο αίμα.
Κι ας φυσήξει ο αγέρας
κι ας σκιστεί το τετράδιο
κι ας γεμίσει ο καιρός
κατακόκκινα ποιήματα.
Ανθίζει πάντα απ’ τα βαθιά,
το φως που καρτερούμε!


**
ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΑ ΝΕΑ της Αθηνάς Τέμβριου
Αναστήθηκε ένα δέντρο που ζέστανε
τους χειμώνες του κόσμου,
ένα παιδί που του φόρεσαν εν ψυχρώ
ή εν αγνοία του, τη μάσκα του φόβου.
Αναστήθηκε ένας άνθρωπος που ξόδεψε
την ουσία καχύποπτος στον πυρήνα μιας
αβύθιστης έννοιας του Εγώ,του Πρέπει, του Ίσως.
Δεύτε, λάβετε φως κι ας σκόρπισαν
φως μάταια πριν γνωρίσουν το σκότος,
πριν νιώσουν στους ώμους τους το βάρος της γης.

**

Άτιτλο του Κώστα Τρίγγη 

χρονους πολλους απο καρκιας
νασιετε εσεις υγειαν
αγαπην τζιαι λοαρκασμον
σοφια τζιαι ευτυχιαν
τζιαι να θυμαστε στη ζωη
την προσκερη μας τουτη
την ευτυχιαν την χαραν
δεν μας τα δκιουν τα πλουτη
πλουσιος εν ο ανδρωπος
που εσιη να θυματε
που προσφερεν τζιαι εδωκεν
χωρις να τα λυπατε

**
ΠΑΣΧΑ ΕΝ ΕΤΕΙ 2020 / Ελένη Αρτεμίου-Φωτιάδου
΄Ενα στεφάνι
άγουρο ξύπνημα πρωινού
ακροπατώντας
βγήκε
κρεμάστηκε
έαρ γλυκύ στην ξώθυρα
Δίχως την άνοιξη
απρόσιτη η Ανάσταση
Να βάλουμε μόνο τριαντάφυλλα
Μακριά τα αγκάθια
από μας κι από τον Κύριο
να εκδηλωθεί το Πάσχα
Τα άλφα απέμειναν στη λέξη του
πες της αγάπης μισογκρέμισμα
πες επιφώνημα διπλό της θλίψης
Τα σύμφωνα τελούν υπό κατάρρευση
άνεμος λύσσαξε
τα πήρε στο κατόπι

Τρία λοιπόν τα γράμματα απώλειες
απ΄την γραφή και ανάγνωση του Πάσχα
Μα πώς
πώς η ορθογραφία επιτυγχάνεται
με τη γραμματική του φόβου
Είπε η πρώτη Μυροφόρα των ειδήσεων :
Να δώσει τρία ρόδα ο καθείς
από παλιά του ανθοφορία
Με τρεις εκρήξεις από άνοιξη
τρομοκρατούμε άραγε τον τρόμο;

**
ΕΞΟΔΟΣ του Άγι Χαραλαμπίδη 
Ηχώ ακούεται
θρηνητική
στου εγκλεισμού την αγωνία‧
με του θανάτου το φόβο
σμίγουνε οι σκέψεις κι οι ψυχές
σε κάθε κατοικία
κι αθέατου ιού
αμήχανες
οσμίζονται την παρουσία‧
διαύλους εξόδου
στις προσευχές
αναζητούνε και στα Θεία‧
η πίστη αποκούμπι γίνεται
η ελπίδα αναπτερώνεται
και φέρνει ευλογία‧
του Κυρίου η Ανάσταση
το Άγιο Φως
καμιά αμφιβολία
τα νεκρικά σκοτάδια θα διαλύσει
και στα χλωμά τα πρόσωπα
ξανά χαμόγελο θ’ ανθίσει.
**
Ανεστησε μας Κυριε του Χριστάκη Χαραλάμπους
Βυθισμενοι σε απεραντη κόλαση
ψάχνουμε ένα όμορφο αποκουμπι
ένα ειδωλο αριστοτεχνικης υφης
που θα μας αγκαλιασει σφιχτα
θα πάρει τα αμαρτωλα μας χέρια
και θα μας οδηγήσει στην έξοδο
Καραδοκουν οι δαιμονες μα θα ηττηθουν
ο θάνατος θα κλείσει τις φτερούγες του
οι αδηφαγες φλογες μεμιας θα σβησουν
το φως θα εκτοπισει τα σκοταδια μας
Άκουσε τις ζοφερες μας καρδιες
αχ πόσο λαχταρουν Κυριε την αγαπη
δειξε μας την ατραπο της λυτρωσης
βαδισε μαζί μας μέχρι τον τερματισμο
ανεστησε μας Θεε μου πριν πεθανουμε

**

Άτιτλο τους Άθως Χατζηματθαίου

Χριστός Ανέστη!
κι η ελπίδα γιασεμί
ευωδιασμένο.

και 

Χριστός Ανέστη τζι η ψυσιή
μάθε το για ν' αθθίσει
πρέπει της πίστης το γλυτζύν
νερόν να την ποτίσει

**

Λευκοί Άγγελοι της Β. Χατζηπαπά

Αυτές τις βροχερές μέρες,
Όταν όλοι κολλάνε
Με νύχια και με δόντια
Στο μικρό του,
Αλλά μόνο το να είσαι,
Στις αίθουσες του λευκού νοσοκομείου
Πετάνε
οι λευκοί άγγελοι της ζωής.
Με τις ταπεινές προστατευτικές μάσκες
Και η μπλε ποδιά,
Και μια φορά ακόμα και χωρίς αυτούς,
υπερέβη
το φοβισμένο μας κολλητό.
φέρνουν άνεση,
Νύχτες και μέρες -
Για την αναχώρηση
και όσοι παραμένουν.

**

Μεγάλο Σάββατο του Γιώργου Χριστοδουλίδη
Κάθομαι στην άκρη της λίμνης
και συμφιλιωτικά κύματα βρέχουν τα πόδια μου.
Τα κύματα της λίμνης ξέρουν να αγαπούν
δεν έχουν τίποτα να αποδείξουν
οι νεκροί τους είναι λίγοι
τυφλοί δύτες τους ανασύρουν προσεκτικά
στα κρεβάτια του ουρανού.
Κάθομαι στην άκρη της λίμνης
και είμαι πια βέβαιος ότι η λίμνη είχε πάντα δίκαιο:
Κάποιος τα ‘χει κάνει όλα καλύτερα
πιο ψυχρά, με δάκρυα κρυστάλλινα σαν σταλακτίτες
και την αποφασιστικότητα του ρωμαλέου:
ο ξυλοκόπος που χτυπάει το δέντρο στην καρδιά
ο ψαράς που χαϊδεύοντας
βγάζει τα μάτια του ψαριού
η ηχώ που μου επιστρέφει
ουρλιαχτά πιο τρομαχτικά απ εκείνα που της έδωσα
τα πελώρια χέρια του θεού
–το ένα βάφει κόκκινα τα αυγά του Πάσχα
και τ’ άλλο χτυπάει με ακρίβεια
το καρφί
να σπάσει
τον αστράγαλο του γιου του.

Τετάρτη 15 Απριλίου 2020

Μυθιστορείν : Ποιητική Συλλογή του Ανδρέα Πολυκάρπου / 2019 (απόσπασμα)

Οι ραψωδίες του ποιητή
στη Νέκυια με φέρουν.
Τα προχριστιανικά σπέρνω κόλλυβα
και με κρασί μεθάω τον Τειρεσία.
Κάποιοι μού μήνυσαν για το νεκρομαντείο.
Πριν αυτό σπαρθεί με καρπούς
μια σκιά ρουφούσε τα πουλιά.
Η αιώνια αυτή κατάρα.
Ίσως, στις αχαρτογράφητες
των Πλουτωνίων σπηλιές
να ξαλαφρώσει η ψυχή μου
και της Ιθάκης το δρόμο να βρω.
Διψασμένος από το χοντρό αλάτι
των τριμμένων οστών σου
κόρεσα το μένος μου
με της Στυγός το νερό.

**

Οι ύμνοι οι βυζαντινοι ταξιδεύουν τις ψυχες.
Στα κιτάπια του Ρωμανου ιχνογραφήθηκε ολάκερη του κόσμου η ιστορία.
Αυτή που έμελλε να δοξάσει το ρακένδυτο σωτήρα με τον ακέφαλο βαπτιστη.
Μέσα στο σεράι της Πόλης βήματα βαρια ακους
ζωγραφισμένα στα κιλίμια της ανατολης.
Την ιστορία ακολουθας με τα προγονικα σκαρια.
Αυτα που πελέκησαν οι Ίωνες στα προπύλαια του ουρανου…

**

Ο Μακάριος είναι νεκρος
Τον έστησαν στο απόσπασμα του γαλάζιου ορμητηρίου.
Εφονεύθη την 15η Ιουλίου ανάμεσα σε τόσους άλλους.
Άγνωστος. Χωρις ταυτότητα, χωρις πατρίδα.
Σαν ένα σύμβολο που παρήκμασε.
Η δημοκρατία χωλαίνει στην ιδέα της Ένωσης.
Όπως τότε που η ιδέα αυτή μάτωσε κάτω απο το βάρος της αγχόνης
και πυρπολήθηκε στα καρβουνιασμένα κρησφύγετα.
Τότε που ανέβαινε με πόδια γυμνα σε κακοτράχαλα βουνα
Φωνάζοντας τον καημο των γερμένων κεφαλιων, της αλλοτινης νιότης…

Αντρέας Πολυκάρπου (βιογραφικό σημείωμα)

Ο Αντρέας Πολυκάρπου γεννήθηκε το 1984 στη Λευκωσία. Βραβεύτηκε δύο φορές από τη European commission ως ο καλύτερος νέος, κύπριος δημοσιογράφος ενώ έλαβε το δεύτερο πανελλήνιο βραβείο σε λογοτεχνικό διαγωνισμό. 

Ποιητικές Συλλογές:

  • 2006 «Τα πρωτοβρόχια της ψυχής μου», 
  • 2010 «Διάφανες βάρκες» 
  • 2013 «Απρόσωπα φαγιούμ», εκδόσεις  Άπαρσις.  
  • 2019 Μυθιστορείν, εκδόσεις βακχικόν
Το 2014 εκδόθηκε από το Vakxikon.gr το θεατρικό του έργο «Κατά Ιωάννη αποκαθήλωση».  

Θραύσματα : Σειρά Τρίτη : Ποητική Συλλογή του Αντώνη Πιλλά / 2019 (απόσπασμα)

Με μιάν αχτίδα μόνη της αγάπης Σου 
ήλιος μικρός να λάμψει το μηδέν 
της ύπαρξής μου


**

Αναπαμένη μνήμη των νεκρών κάτω απ’ τα δέντρα 
καθώς της δρόσου δάκρυα λάμπουν στα χορτάρια 
και με του ήλιου τα ψάθινα καπέλα 
με μήλα οι κορασιές πετροβολιούνται στα περβόλια

**

Λιγνό κυπαρισσάκι καλογέρευε 
σ’ άκρη γκρεμού σαλεύοντας 
ανάμεσα στα όρη που σκιρτούσαν

**

Τις θείες του θέρους νύχτες δραπετεύουν 
μικρά παιδιά απ’ τα μνηματάκια τους· 
πάνε ν ‘ανάψουν τα κεριά των άστρων 
να σεργιανίσουν στ’ ουρανού τα περιβόλια

**

Τα διπλωμένα ρούχα των παιδιών 
απ’ της μητέρας τα συλλογισμένα χέρια 
επάνω στην κασέλα· 
γέμισε η κάμαρη λευκά πουλιά 
από άγνωστα ταξίδια επιστραμμένα

Αντώνης Πιλλάς (μικρό βιογραφικό )

Γεννήθηκε το 1950 στο Πολέμι. 
Για το έργο του τιμήθηκε με κρατικό βραβείο. 

Εργογραφία:

Λυρικά Γυμνάσματα (Λευκωσία 1973)
Φωνές της γης μου (Κύπρος, 1975) 
Προσφορά (Κύπρος, 1979) 
 Το μαρτύριο των 13 Μοναχών της Καντάρας
Φυλακισμένα Μνήματα 
Εφτά Ποιήματα ( 1992 ) 
Αλάβαστρον Μύρου (1993)
Σε ξένο κήπο (Λευκωσία, 2012) 
Θραύσματα/2001
Θραύσματα/ Σειρά δεύτερη/ 2016
Θραύσματα / Σειρά τρίτη / 2019

Όσα δεν είπα : Η ποιητική συλλογή της Δέσπω Πηλαβάκη

(γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας)


που κρατώ στα χέρια μου είναι η δεύτερη της. Η πρώτη με τίτλο " Της αγάπης πείσματα" γράφτηκε στην Κυπριακή διάλεκτο. Η Δέσπω Πηλαβάκη γεννήθηκε σ΄ενα ορεινό χωριό της επαρχίας Λεμεσού στην Κύπρο, το Βουνί. Φοίτησε στο Λανίτειο Γυμνάσιο και Λύκειο, σπούδασε την Τουρκική Γλώσσα και εργάστηκε ως δερμηνέας στην Αστυνομία και στα  Κυπριακά Δικαστήρια. Με την ποίηση, όπως και η ίδια αναφέρει ασχολείται από τα μαθητικά της χρόνια. 

Τα ποιήματα της συλλογής αυτής μας ξαφνιάζουν ευχάριστα. Αναδύουν μια ποιότητα ψυχής και ένα μεγαλείο ανθρώπου που απλώς επιβεβαιώνουν τις ελπίδες,  ότι η ανθρωπιά δεν έχει χαθεί από τον κόσμο μας. Τα ποιήματά της γεννιούνται στα βάθη της και αναδύονται ως πύρινη λάβα για να κάψουν και νο ξορκίσουν την άρνηση και να δυναμώσουν την ελπίδα. Σίγουρα η ποίησή της είναι βιωματική -αλοίμονο εάν δεν ήταν- και καθρεφτίζει βήμα - βήμα, πόντο - πόντο τους πίνακες της ζωής της. Υπάρχει ένας διάχυτος πόνος παντού που δεν ορίζει την σιωπή αλλά καθορίζει μια κραυγή και ένα λεπίδι. Μια κραυγή που σπά κάθε ψεύτικο καθρέφτη και ένα λεπίδι που κόβει ότι δεν λύνεται, αλλά αφήνει μεταίωρο το μέλλον και το τέλος. Η μάννα, ο γιος, ο πατέρας,  κυρίαρχες μορφές στην ποίηση, έχουν ακουμπήσει πάνω στους στίχους, αιμοραγούν μαζί της. Εύστοχες λέξεις, διαλεκτά τοποθετημένα, ισχυροποιούν την αρχή, την μέση και το στερνό αυτής της ποιητικής συλλογής, βαθύτατα συγκινητικής. 

Λιτή η έκδοση, ως ένα απλό αγγείο που κρύβει μικρούς και μεγάλους θυσαυρούς. 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ 

Μια στάλα δάκρυ 
δεμένο στο μαντήλι της προσμονής.
Ένα φιλί φυλαγμένο
στη καρδιά του φεγγαριού.
Μόνη ελπίδα ζωής
η πίστη της επιστροφής
από την αναμέτρηση με τον θάνατο. 

ΟΛΑ 

Ένα ώμο
να ακουμπήσει η θλίψη μου.
Ένα χέρι 
να κρατήσει την ψυχή μου. 
Μια καρδιά 
να αντέξει τον πόνο μου.
κι όλη τη ζωή σου ζωή μου.
Όλα μου τα ΄δωσες.