Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2018

Κατίνα Γιαννάκη - Παπαστυλιανού (μικρή αναφορά)

Κύπρια Ποιήτρια


Ποιητικές Συλλογές

Το ταξίδι της Ραχήλ / 1991
Γνώση της Σιωπής / 1987
Ψηλάφισμα της αιωνιότητας / 1984

Στην Άννα Φρανκ / Κατίνα Γιαννάκη - Παπαστυλιανού


Το σκονισμένο ημερολόγιο
μες στην παλιά σοφίτα
μελαγχολία δακρύρροη
παιδούλα του Άμστερνταμ.

Συνάντηση στη χώρα των ψυχών
δεκατεσσάρων τότε χρόνων.
Περιδιάβαση στο άυλο της Κερύνειας
στου αββαείου τη σιωπή
κι όμορφα γλίστρησες
μες στου σπιτιού τη βιβλιοθήκη.

Παιδούλα του Άμστερνταμ
πρώιμο δάκρυ.
Ήρθε έναβράδυ ο Κάιν
και σε πρόδωσε.
Ανοιξε η πόρτα της σοφίτας κι έτριξε
κι ήσουν, παιδούλα, πια γριά
γιατί είχε η νιότη σου ταφεί
μες στα στρατόπεδα του Αουσβιτς
των πέντε ηπείρων.

Σε ρίξανε στον ίδιο τάφο
με τη Ζιχάτ την Παλαιστίνια
με τη Γιασμίν την Κούρδα
με τη Γκροστάνα της Σερβίας
με τη Σιαρμίλα την Ινδή
με τη Μυρτώ την Ελληνίδα
με τη Μαρία της Κύπρου.

Κι όταν ξεθάψανε τα οστά
στην Ολλανδία, στη Σερβία, στο Κουρδιστάν
στις πέντε ηπείρους
μικρή ʼννα Φρανκ
δεν ξεχωρίσανε ποια ήταν δικά σου
ποια της Ζιχάτ και της Γκροστάνα
ποια της Γιασμίν και της Μυρτώς
ποια της Μαρίας και της Σιαρμίλα.

Γιατ'είχε ο θάνατος
ενώσει τις φυλές...

Νουθεσίες / Κατίνα Γιαννάκη - Παπαστυλιανού



Μου 'λεγες, Αββά:
Πρόσεξε το διασκορπισμό του νου
τη σιωπή αγάπησε
δάμασε τις αισθήσεις
τα συναισθήματα έλεγξε
να βλέπεις και να μη βλέπεις, κόρη
ν' ακούεις και να μην ακούς
όλους ν' αγαπάς 
και κανέναν μην αγαπάς·*
μα πάνω απ' όλα η ταπείνωση.

Σ' άκουγα σκεφτική, Αββά
του κόσμου η σοφία
αντίθετη προς τη σοφία την άνωθεν
το διασκορπισμό του νου
πολυπραγμοσύνη θεωρεί
τη σιωπή, αντικοινωνικότητα
τον έλεγχο των αισθήσεων, πουριτανισμό
την αμαρτία, σκέψη αποκλίνουσα των τολμηρών
την αγία ταπείνωση, μωρία.
Αντίθετη προς τον τυφώνα
η αύρα της κλήσης σου, Αββά.

Μου 'λεγες:
Μέγας ο αγών κατά των παθών, κόρη
αλλά χάριτι Θεού
όλα κατορθούνται
και τη Αυτού βοηθεία
τα αδύνατα δυνατά γίνονται.**

*«Ν' αγαπάς όλους, αλλά κανέναν παθιασμένα.» 
Νουθεσίες του γέροντα Ιερωνύμου της Αίγινας.
** Λόγια του γέροντα Ιωσήφ του Ησυχαστή.

Κατίνα Γιαννάκη-Παπαστυλιανού 
Το διαβάσαμε στο περιοδικό Ακτή, τεύχ. 85 που τυχαία έπεσε στα χέρια μας. 

Της κυρά-Αγάθης και της Μόρφου / Κατίνα Γιαννάκη - Παπαστυλιανού



Έπλυνε βιαστικά τα πιάτα
κι έβαλε τις καρέκλες στη θέση τους
πριν φύγει από το σπίτι της
στη Μόρφου
η κυρά-Αγάθη•
σαν θα επέστρεφε
να μην το έβρισκε ασυγύριστο.
Σήμερα τη θάψαμε
σε κάποια ακατάστατη γωνιά της Λευκωσίας
δεκατέσσερα χρόνια απόσταση
από τους πορτοκαλεώνες της Μόρφου.
Κι ήταν Γενάρης
μα μύρισε λεμονανθούς και πάστρα
το ταξίδι της
στην ωραία Μόρφου των ουρανών.

Το κληρονόμημα / Κατίνα Γιαννάκη - Παπαστυλιανού



Κληρονομήσαμε 
Το φόβο των Πρωτοπλάστων 
Την ενοχή του Κάιν 
Την ασυνεννοησία της Βαβέλ 
Τον κόπο των εργατών των πυραμίδων 
Την πολύχρονη πορεία των Ιουδαίων 
Μέσα στην έρημο της ζωής. 

Κληρονομήσαμε 
Το μάννα της σωτηρίας 
Την πρώτη προσευχή στη γη της Επαγγελίας 
Το τελευταίο ευχαριστώ 
Του Βαπτιστή Ιωάννη 
Το ένσαρκο μήνυμα λυτρωμού 
Από τον άγγελο της ελπίδας. 

Κληρονομήσαμε 
Τη μαρτυρία της ενσάρκωσης της Αγάπης 
Την τέχνη της προδοσίας και του εγκλήματος 
Την κατεύθυνση προς τον ουρανό 
Την έλξη προς το χώμα 
Την επιστροφή στην αιωνιότητα ή στη λάσπη 
Και την ελευθερία της επιλογής. 


Σ’ ευχαριστώ / Γιαγκουλλή Χριστούλα



Σ ευχαριστώ
που μου μαλάκωσες την καρδιά
που αφουγκράστηκες την ανάσα
της αγωνίας μου
που προσέγγισες
τον ιριδισμό της ψυχής μου
που είσαι
αυτός που είσαι
και μεταλαμπαδεύομαι
σωστά και ακέραια
για όλα τούτα τα
ειπωμένα
για όλα τούτα
τα ανείπωτα.
Σ ευχαριστώ.

ΚΙ ΑΣ ΠΙΟ ΠΟΛΎ ΠΟΝΏ / Μαρούλλα Πανάγου


Συγγνώμη σου ζητώ
για όλο το κακό
όπου σού έχω κάνει 
κι ας πιο πολύ πονώ
στο ζόρι που τραβώ
ακάνθινο στεφάνι
με δίχως λυτρωμό
Συγγνώμη σου ζητώ
δεν σου δωσα εγώ
το ότι καρτερούσες
Μα πιο πολύ πονώ
δεν βρίσκω λυτρωμό
στην σκέψη πως πονούσες
Α χ! λιώνω στον καημό
Ευχή απ την καρδιά
να είσ’ εσύ καλά
κι ευτυχισμένος να 'σαι
και δεν πειράζει εγώ
αν πιο πολύ πονώ
λίγο να με θυμάσαι
μονάχ’ αυτό ζητώ.

ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ.. Ω Χώμα που 'σουν άσπιλο.... / Ανδρέου Ειρήνη


Ο ήλιος βγήκε λαμπερός
το μάτι του μας κλείνει
στην πλάση σκόρπισε το φως
κι όλα στο χθες τ΄αφήνει.
Κι αν σύννεφα τον απειλούν
θα παίξει το κρυφτούλι
έτσι οι μέρες του κυλούν
και κάτω αφέντες , δούλοι.
Σαν τι να κάνει και αυτός
για φως μόνο πασκίζει
να δώσει ελπίδα στο φτωχό..
τη μοίρα ποιος ορίζει;
Ένα κυκλάμινο δειλά
ανθίζει στην αυλή μας
κι άλλα προσμένουν κει ψηλά
στην ματωμένη γη μας.
Ψηλά στον Πενταδάκτυλο
σχεδόν μισό αιώνα ..
ω χώμα που' σουν άσπιλο
κι όλοι σε καμαρώναν,
τώρα οι τούρκοι σε πατούν
και τα κυκλάμινα σου
Μέσ' τις ρωγμές σου καρτερούν
να δούνε τα παιδιά σου
τριγύρω τους να παίζουνε
να διώξουν την ντροπή σου...
Ως πόσο θα σ' εμπαίζουνε
και ξένοι και δικοί σου.......
Ο ήλιος βγήκε λαμπερός
στης Κύπρου μας τα μέρη
όμως τον σκιάζει ο εχθρός
με μισοφέγγαρο κι αστέρι......
Ο ήλιος βγήκε λαμπερός
στης Κύπρου μας τα μέρη
μα όσο τον σκιάζει ο εχθρός
'Ανοιξη δεν θα φέρει....

Γιαννακού Παναγιώτης (μικρή αναφορά)

Ο Πάνος Γιαννακού γεννήθηκε το 1987 στη Λεμεσό, Σπούδασε Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές και ασχολείται με την μουσική και την Ποίηση:

Ποιητικές Συλλογές: 


  • Αυτά τα πράγματα δεν είναι ποίηση
  • Κινέζικα 


H ΠΟΥΤΑΝΑ / Γιαννακού Παναγιώτης


Τι ρώτησα: Mε αγαπάς ακόμα;
Kαι αυτή μου απάντησε…
Τώρα πια… με κάνεις μόνο να γελάω.
Όταν τελείωσε η πουτάνα με μια κίνηση της πλήρωσα όλα τις τα χάδια. 
Φεύγοντας αγόρασα επίσης
και ένα δάκρυ της.

Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018

Η Σχολή των Νεογραμματικών, το κήρυγμα του Ψυχάρη και ο απόηχος στο έργο και στις στάσεις των Βασίλη Μιχαηλίδη και Δημήτρη Λιπέρτη/ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Λάρνακας στις 8 Νοε 2018





 Το θεωρητικό υπόβαθρο της παρέμβασης του Ψυχάρη στην Ιστορία της Νέας Ελληνικής εντοπίζεται σε προγραμματικές υποθέσεις εργασίας της Σχολής των Νεογραμματικών που ξεκίνησε γύρω στο 1870 στη Γερμανία, κυρίως στο Πανεπιστήμιο της Λειψίας, έδρασε για μισό αιώνα, ξαπλώθηκε σε όλη την Ευρώπη και στην Αμερική και είχε ανεξίτηλη επίδραση στην εξέλιξη της Γλωσσολογίας παγκοσμίως.
Οι πρωταγωνιστές των Ευαγγελικών και τα Ορεστειακών, ακόμα και η Ομάδα Τριανταφυλλίδη, έχουν όλοι σπουδές στα κέντρα των Νεογραμματικών στη Γερμανία. Το γλωσσικό ζήτημα που έφερε την Ελλάδα δύο φορές στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου και κληρονόμησε στον ελληνισμό δύο σφοδρά αλληλομισούμενες παρατάξεις, είχε ισχυρό απόηχο και στην Κύπρο, όπου εντοπίζω συγκλονισμό και σημεία αντίδρασης στη γλωσσική συμπεριφορά, λογοτεχνική παραγωγή και σε γενικότερες στάσεις των Βασίλη Μιχαηλίδη και Δημήτρη Λιπέρτη. Ψυχαρικού προσανατολισμού ήταν και το λογοτεχνικό περιοδικό Αβγή της Λεμεσού με 12 μηνιαία τεύχη το 1924/5 που έχει τον δικό του απόηχο για την Κύπρο.
Με την εισήγηση αυτή ρίχνεται φως σε άγνωστες και άδηλες πτυχές του γλωσσικού ζητήματος και της κυπριακής λογοτεχνίας.

Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2018

Η Φωνή : Ποιητική Συλλογή της Πίτσας Γαλάζη εκδοθείσα το έτος 2017: Τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο ποίησης της Κύπρου

Και μή μου άπτου
Έλεγε η φωνή
Θρηνώντας το γλυκύτατό της έαρ
Μην το αγγίσετε εσείς που το φιλήσατε
Το σκοτεινό ανοίγοντας
Στο μέτωπό του φρέαρ

Αφήστε να κολλάει ανεξίκακο
Το αυτί των αλλοφύλων το κομμένο
Με βάγια να περάσει τ’ αεράκι του
Ώς την συκομορέα του Ζακχαίου

Με τις ουρές χελιδονιών
Ψαλίδισε τον θάνατο
Με χαίρε απ’ τις λαύρες τις αγίες
Το σώμα του ὁ Μαχαιράς το μύρανε
Των ορεινών του Ευαγόρα βαφτιστήρι

Έαρ γλυκύ μου, έκλαιγε η φωνή
Από Αλέξανδρο σ’ Αλέξανδρο αγιασμένο
Το κάλλος σου αβασίλευτο
Χαρτί και καλαμάρι ιστορημένο

Με τα καρφιά στα χέρια της
Τραβούσε από τις ίνες της
Κι έραβε το πλευρό το λογχισμένο

Ό,τι πονούσε κι έσφαζε
Αλάλητο το κράταγε
Για να λιπαίνει
Μες στα δόντια αλεσμένο
Σ’ άλλη πλευρά ηλιόλουστη
Το νήπιο που ετοίμαζε
Έρωτα σ’ επιτάφιο ανθισμένο
Και μή μου άπτου ολόλευκη
Δραπέτευε η φωνή
Στους Εμμαούς να κόψει το ψωμί της
Και στα παλιά λημέρια της
Να βρει την αντοχή της

Γκιώνης τις νύχτες έκλαιγε
Μα η αυγή την εύρισκε με κυλισμένο λίθο
Να; μπαίνει στα φυλλώματα
Κι αθέατη κι απότακτη
Του άλλου έαρος πουλί
Να ετοιμάζει ήχο.

Κρατικό Βραβείο Ποίησης για εκδόσεις του έτους 2017 στην Κύπρο

Το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για εκδόσεις του έτους 2017, απονεμήθηκε στην Πίτσα Γαλάζη για το έργο: Η φωνή (εκδόσεις Αρμός).
Κατάλογος των 5 επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Ποίηση:
  • Ελένης Αρτεμίου-Φωτιάδου, «Χειμερία ζάλη» (εκδόσεις Μανδραγόρας)
  • Πίτσας Γαλάζη, «Η φωνή» (εκδόσεις Αρμός)
  • Παντελή Κακολή, «Η καρκιά τον νουν ν’ ακούει» (εκδόσεις Κ. Επιφανίου)
  • Γιώργου Μοράρη, «Το ποίημα-πορτρέτο» (εκδόσεις Καστανιώτη)
  • Κωνσταντίνου Παπαγεωργίου, «Υπερκαινοφανής» (εκδόσεις Μελάνι)

Αντωνίνη Σμυρίλλη (μικρό βιογραφικό)

Η Αντωνίνη Σμυρίλλη γεννήθηκε στην Κύπρο το 1987. 
Σπούδασε Φιλοσοφία, Παιδαγωγική και Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. 
Στη συνέχεια πραγματοποίησε  μεταπτυχιακές σπουδές στην Ειδική και Ενιαία Εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και στη Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης, στο ίδιο Πανεπιστήμιο. 

Ποιητικές Συλλογές:

Βλέπω Ακόμα Παιδικά (Θράκα, 2017) 

Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2018

Βλέπω ακόμα παιδικά: Ποιητική Συλλογή της Αντωνίνης Σμυρίλλη από τις εκδόσεις Θράκα, 2017



Όσο θόρυβο

Κάνει ένα πριόνι
Στο τέλος
Αφήνει πριονίδια
Κατέληξα τι δεν αντέχω
Σ' αυτόν τον κόσμο
Τον κόσμο

**



-Τι θα κάνεις σήμερα;
-Θα κλάψω
Καταλαβαίνω
Όλοι θέλουν να είναι φυσιολογικοί
Πώς να τους το χρεώσω;
Το άλλο είναι το ανώμαλο
Το δικό μου
**

Χαζεύω
Τις γάτες να γλύφουν
Η μια την άλλη
Ξέρω•
Άνδρας
Ποτέ
Με τόση μαεστρία


**

Halloween


Ζωγράφισα
Τον πίνακα της ζωής μου
Τόσο μίνιμαλ
Που στους άλλους
Φαίνομαι άνιμαλ

Εξαφάνισα τους ανθρώπους
Άφησα μόνο γάτες


**

Παιδική Χαρά


Θέλεις να παίξουμε:

-Έχω παρέα
Τις λέξεις μου

Δεν είναι αρκετές για να φτιάξουν

Μια ολόκληρη παιδική χαρά;