Δευτέρα 31 Ιουλίου 2017

Το Χρώμα που Έγλειψα απ’ το Χνούδι της Γιαγιάς / Τσιαήλης Ρ. Χρίστος


«να τις ακούς τις ιστορίες της γιαγιάς, μόνο έτσι η γλώσσα σου μια μέρα θα ευπρεπίσει»
έλεγε η μάνα μου και μ’ άφηνε εκεί,
εις τη δουλειά να πάει.

Στα τρία μου για πρώτη φορά
τις ζαβολιές παράτησα
και χαμηλά εκάθισα
δίπλα απ’ τη γιαγιά μου,
κι ακούμπησα στο γόνα της
του κεφαλιού το πλάι.
Χορταρικά καθάριζε
εκείνο το πρωί
και μου χαμογελούσε
μα αηδία ένοιωθα
όπως τα φλούδια πέφτανε
και με άγγιζαν,
και οι σπόροι και η γλίνα,
και κάτω μου και γύρω μου
ένα χαλί απλώναν.
Μα αφέθηκα και ξέχασα
κι ανάποδα εξάπλωσα
επάνω να κοιτάω
ένα γαλάζιο ουρανό
και δυο τεράστια πόδια
σαν βάλθηκε πρώτη φορά
αρχαίες ιστορίες άγνωστες
να μου αφηγηθεί.

«Άκουσε γιε μου να σου ειπώ, μιαν ιστορία σαν παραμύθι».
Κι έκτοτε για χρόνια άκουγα
δικές της αφηγήσεις
προτού μας μαγειρέψει.

Ιστορίες σαν παραμύθια, όντως,
μα εγώ στα τέσσερα μόλις
το «σαν» εξήγησα ωσάν «από»
με ένα μικρό μυαλό
και φαντασία περίσσια.

Μπάμιες πάλι καθάριζε την πέμπτη ημέρα εκείνη
που παρακινημένος απ’ της αφέλειας την ορμή,
πιο χαμηλά έσκυψα
και άρχισα –πρώτη φορά - να γλύφω.
Μα ήταν ανέτοιμη η γλώσσα μου
για το χοντρό της χνούδι,
πυκνό, πρασινωπό  όπως ‘κει κάτω το μεγάλωνε
στων πατουσών το αντίστροφο,
που χρόνια η γης θα το έθρεφε
με των επισκεπτών της νύχτας τις πατημασιές
και με του χώματος την πανάρχαια ιστορία.

Και όπως το ακουμπούσα με τη γλώσσα μου δειλή
ένοιωθα πως τα απαίσια ζαρζαβατικά έγλυφα
κι ερχόμουνα πίσω στα σύγκαλά μου,
να την ακούσω να φωνάζει «τι κάνεις αυτού;»
κι απ’ το γαργαλητό ανεξέλεγκτο
σε ακράτητα γέλια κάθε μεσημέρι να ξεσπάει.               
Μα εγώ για λίγο τη γιαγιά δεν άκουγα
μόνο τη γλώσσα μου ένοιωθα,
εκατοστό-εκατοστό να προχωρά,
ήτανε τόσο παιδική,
απαλή ήταν ασφαλώς,
έτσι όπως τη θυμάμαι.

Γέλαγε, γέλαγε η γιαγιά,
και την ιστορία σταματούσε,
κι εγώ ενόμιζα το γέλιο αυτό
πως του παραμυθιού ήτανε μέρος.
Γιατί εγώ λίγα καταλάβαινα
από όσα μου αφηγόταν
κι άλλο τόσο λιγότερα έλεγα,
καθότι δεν εγνώριζα τότε ποσώς
πώς να αρθρώσω τι ένοιωθα και τι επιθυμούσα,
κι έτρωγα μπάμιες βραστές συχνά
κι έφτυνα άμα αλλοκοιτούσε.

Κι ολοένα απ’ τη γιαγιά άκουγα
αληθινές απ’ τη ζωή ιστορίες
και νόμιζα πως ήτανε
ψεύτικα παραμύθια.
Μου μίλαγε για τον Ιησού, για τους Ρωμαίους και τους Βυζαντινούς
κι ήταν για μένα κούκλες ξύλινες,
 κινούμενες κούκλες
φοβερές
ανήλεες
στην ύπαρξή μου απειλές.
Κουβούκλιζαν αλύπητα
μες το μυαλό
και στα βουνά μακριά,
σκιές της Αθηένου.

Και ορκίζομαι
το έβλεπα
το χνούδι
που χρώματα άλλαζε με κάθε νέο μύθο.
Την κοίταζα χαζά,
με στόμα ορθάνοικτο,
κι ας μου το έκλεινε η ίδια τρυφερά
από καιρού εις καιρόν
αφήνοντας για λίγο το καθάρισμα
μα εγώ διόλου δεν ήμουνα λειψός
-κι ας έδειχνα τότε άθελά μου έτσι-

Σφιχτός κι απόμακρος εσηκωνόμουνα
κάθε φορά που τέλειωνε την κάθε ιστορία,
με χείλια κλειστά έφευγα,
μην καταλάβει,
και στον καθρέφτη πήγαινα
τη γλώσσα μου να κοιτάξω,
πώς κάθε φορά μεγάλωνε κι άλλαζε,
ήτανε πια κοντά ένα πόδι.
Κι εκεί που έφτυνα
το χνούδι με μανία
και με βήχα επίμονο
έτεινε η γλώσσα μου σιγά-σιγά
μύες να βγάζει,
μπροστά στα τρομαγμένα μάτια μου
αλήθεια να θεριεύει
και χρώμα να αλλάζει.
Κι ήμουν ο διάβολος
κι ήμουνα γίγας χαμαιλέων, θαρρείς,
με γλώσσα πράσινη και ροζ.

Μα εκεί πίσω στην αυλή που τη γιαγιά άφησα,
λουβιά να καθαρίζει,
τα πόδια χαμηλά απ’ το γλείψιμο
χλωμά έμειναν, άχρωμα,
στην μνήμη τα αποτύπωσα λευκά,
σα μάρμαρο γινωμένο.

Θυμάμαι άλλη φορά στα πέντε μου
που η γιαγιά καθάριζε ντομάτες ζουμερές
να φτιάξει κριθαράκι.
Άρχισε μια ιστορία οικτρή
για κάποια σκουφωμένη υστερική, 
και νόμιζα τότε πως θα ήτανε η Κοκκινοσκουφίτσα και αλαφιάστηκα,
μα πώς να το φανταζόμουνα
για κάποια Μπουμπουλίνα πως θρηνούσε,
αφού χαμογελαστή τα επερίγραφε όλα.
Στο μέσο της διήγησης
ακόμη λιγάκι το λαιμό μου μάκρυνα
πάνω στην αποχαύνωσή της
κι έφτασα πίσω απ’ των ποδιών της τα κανιά,
τους κόκκινους στρογγυλεμένους μύες να γλύψω.
Το χνούδι ήταν κοκκινωπό, αραιό και σγουρωμένο,
πάνω στο δέρμα το θαμπό και σουρεμένο,
πρησμένες φλέβες ένοιωθα να με απωθούν
το χνούδι να παλεύουν να κρατήσουν,
μα θαρρετά συνέχισα το γλύψιμο,
αφού την αηδία μου εύκολα ξέχναγα
γιατί ήξερα πόσο απ’ τον ήλιο κάηκε
στον κήπο που έσκυβε συχνά
και παρακολουθούσα.
Μα ούτε την πικράδα του χνουδιού αυτού δεν άντεχα,
του σποροβλαστημένου,
μα ήθελα να μάθει η γλώσσα μου
να λέει τις νέες λέξεις,
με χρώματα από άλλους τόπους,
μακρυνούς, βασανισμένους.

Τη γαργαλούσε τη γιαγιά το γλύψιμο κι εκεί,
ολόκληρη την τάραζε σαν την κλιματαριά του Οκτώβρη.
Κι έτσι κάποτε έσκιζε με το μαχαίρι κάνα δάκτυλο
και έσταζε άπλετο
το αίμα στα μαλλιά μου.
Το έγλυφα κι αυτό,
με την τεράστια γλώσσα,
ήταν ζουμί με χρώμα άψογο, γιομάτο.

Για τον καθρέφτη τρέχοντας ξανά,
να δω επάνω μου από τις ιστορίες τι είχ’ αλλάξει,
κοίταξα πίσω όπως σηκώθηκε και γύρισε να φύγει
κι ήταν τώρα τα πόδια της ως πάνω λευκωμένα,
η γλώσσα δε που κρυφά στο στόμα μου ανάτρεφα
θηριώδης πλέον,
από της κόλασης το μυστήριο πέπλο το καυτό
πιο κόκκινη,
κι ήμουνα πιο Μεφιστοφελής
και πιότερο Δαντικός
από όσο προοριζόμουν.

Ήταν θαρρώ στα οκτώ όταν μου διηγήθηκε με δάκρυα,
στης μάνας μου τη γέννα πόσο πόνεσε,
και τότε εγώ απ’ το αιδοίο της τριγύρω έγλυψα
όλο το μαύρο χνούδι,
τη μνήμη ετούτη τη βαριά να της την απαλύνω,
μα έπαθα μεγάλο πανικό
που σφήνωσε στα μπούτια της
το παιδικό μου κεφαλάκι
δεν μ’ άφηνε
όσο και αν επάσχιζα για να τα ξεχωρίσω,
και τέντωνα τη γλώσσα μου να φτάσω
μα δεν μ’ άφηνε.
και στα απαλά μου μάγουλα ένοιωσα
σαν πορτοκαλόφλουδα
τραχύ το δέρμα της.
Αηδίασα, ξέρασα
και μ’ άφησε να φύγω.
Πόσο προσεκτικά έκοβε σαλάτα την ημέρα εκείνη,
δεκάδες χρώματα πέταγανε τριγύρω στα δέντρα ανάμεσα
και στο μαντρότοιχό μας,
κι αναρωτιόμουνα αν είχε να μου πει και άλλο παραμύθι,
ζαλισμένος όπως εξάπλωνα στο φρέσκο απαλό χαλί της
κι έγλυφα με τη γλώσσα μου τα χέρια της πάνω-κάτω.

Και πάνω στη γλυκιά ετούτη αδημονία
αυτό που δεν περίμενα συνέβηκε
και άλλαξε η ζωή μου.

Έτσι που έγινε το δέρμα της εκεί που έγλειφα
πολύχρωμο, χαρούμενο, και ζουμερό,
ένοιωσα μέσα μου καινούρια, πρωτόγνωρη, πρωτόγονη χαρά
τα σωθικά μου να διαπερνά
και να με αγγίζει εκεί,
εκεί που η μάνα μου δεν μέ άφηνε ποτέ να ακουμπάω.
Κι όπως απ’ τη χαρά κατούρησα
ένοιωσα τη γιαγιά από απόλαυση να τρέμει
και μου ‘πε την ιστορία της μάνας μου
πώς είδε στα δέκα της
ανάμεσα στα σκέλια της
αίμα πρώτη φορά,
και έγινε γυναίκα.

Αναρωτήθηκα γιατί μου τα ‘λεγε αυτά
μια ογδοντάχνονη χοντρή γιαγιά
ετούτα όλα τα παράξενα,
μα μου αρέσαν φαίνεται
και τέτοια παραμύθια,
και έγλυψα με μανία πιο γρήγορα,
λευκό να γίνει το σκουρόχρωμό χνούδι της αυτό
- αυτό που με εκέρδισε -
και ενώ ήμουν πάντοτε εγώ
ο κυρίαρχος του παιχνιδιού ετούτου,
ένοιωσα ξαφνικά
ναύτης ταπεινός να γίνομαι,
μούτσος να τρίβω πάτωμα στη φρεγάτα του ονείρου
που ρότα έδινε και διαταγή η γιαγιά και μόνο

Και έγλυψα έτσι πιο σκληρά,
κρατώντας με τα χέρια μου δυνατά την τεράστια γλώσσα,
κι άρχισε όλο το τρίχωμα στο αιδοίο της
να γίνεται λευκότερο,
και πιότερο γερόντισσα η καπετάνισσα
άρχισε να μοιάζει,
κοντύτερα στο Θάνατο λίγο να σιμώσει,
καλύτερα,
παρά αυτή την άβυσσο
που τότε έβλεπα,
που μου τραβούσε τη ψυχή,
κι ήθελα μέσα στο φουστάνι της να μπω
και να με ρουφήξει ολόκληρο
και ύστερα και τη μάνα μου
-ναι - κι αυτή να την τραβήξει
εκ νέου μέσα της με τη σειρά
του ονείρου την αντίστροφη
που λέει τις αλήθειες
και ύστερα η μάνα μου κι εγώ
μέσα στη μάνα μας κι οι δυο
χορό να μη χορέψουμε
μα να με αντιγεννήσει,
γιατί τις ιστορίες πια αυτές
δεν ήθελα να ακούω.

Ανασηκώθηκε για μια στιγμή η γιαγιά,
με κοίταξε αυστηρά,
τα χέρια τέντωσε στα πλάγια της καρέκλας.
Σταμάτησα απότομα και ρώτησα γιατί.
Μα δεν θα άκουγα απ’ το στόμα της λέξη ξανά,
γιατί ήδη της έκλεψα από κάτω εκεί
τη γλώσσα της,
τη γνώση
μα και τη ψυχή,
αφού θαρρώ σ’ αντάλλαγμα της έδωσα
την ύστατη ηδονή της
αφού άξαφνα έγινε μπάμια τεράστια
κι έπεσε στο τηγάνι.

Και από τότε, χρόνια μετά,
η γλώσσα μου ολοένα μεγαλώνει
διψάει για ιστορίες παλιές
απ’ τον αέρα που φυσάει να γλύψει,
και τώρα στα εβδομήντα επτά,
τριάντα τέσσερα μέτρα μελανένιο ουράνιο τόξο
έγινε να φυλάει την αυλή,
με βωμολοχίες και ατιμασιές
να διώχνει τους περαστικούς,
και αρχαίες κατάρες
και πού και πού στα τυφλά να αναζητά
τα δύο στήθια που δεν άγγιξε ποτέ,
που ήθελε πολύ να τα λευκάνει,
το χνούδι να γλύψει απ’ το κίτρινο λεκιασμένο δέρμα τους,
το ξεραμένο γάλα που ξέχασε η μάνα μου
όταν γιαγιά έγινε κι αυτή,
κι άφηνα το παιδί μου εκεί,
να μου το μεγαλώσει.

«να τις ακούς τις ιστορίες της γιαγιάς, μόνο έτσι η γλώσσα σου μια μέρα θα ευπρεπίσει»
είπα κι εγώ με τη σειρά μου στο γιο μου ένα πρωί.

©Χρίστος Ροδούλλας Τσιαήλης

Όπιο / Χρίστος Ρ. Τσιαήλης:



κοτόπουλο
αδάμαστη ευθύνη
ακατάλληλο
σάντουιτς
αλλόκοτο
θανατηφόρα δίνη
[ρίξε]
[τράβα]
[τύλιξε]
ψήσε επάνω μου ότι μείνει
μαργαριτάρι άμορφο
η μοίρα του αγύρτη
άπιαστο
στρίφωμα
άραβο
θεατρική στολή μιας χρήσης
[σκίσε]
[πέρνα]
[κουβάριασε]
το σώμα μου ο χάρτης
όρη από άλευρο
ωκεανοί από μπαχάρια
αλληγορία θεϊκή
άκαμπτο
ψάρι
ευθυτενές
Σισύφεια πορεία
[τρέξε]
[ανάπνευσε]
τα δόντια [τρίξε]
γλύψε από πάνω μου τη στάχτη λαίμαργα
γράψε πορείες νέες,
απάτητες,
επάνω να γλιστρήσω,
νέες λέξεις να πεις
από τους ήχους
ηδονής
που θα παράξουμε μαζί
κορμιά από όπιο,
αυτά που
απομείνανε
απ’ το συμπόσιο
ετούτο.

Σάββατο 29 Ιουλίου 2017

Μέγας κηπουρός : Ποιητική Συλλογή της Ευτυχίας Παναγιώτου Κοινωνία των (δε)κάτων, 2007

ARS POETICA
κανείς δεν είδε το μασκοφόρο με τα τριαντάφυλλα.
έφευγε απ' το σπίτι με ψαλίδια στα χέρια και μ' ένα
γάτο μαύρο αγκαλιά στο δάσος με τα μυστικά -δεν
το 'ξερε κανείς- μέχρι που χείλη τεράστια μίλησαν
για εγκλήματα στον ποταμό, για πευκοβελόνες θηρίου,
για επιθανάτιους χτύπους και θρήνους στη διαπασών.
τότε ήταν που αγκάθια χέρια το ξεγύμνωσαν, το ξερίζωσαν
το μολυσμένο μανιτάρι το μαινόμενο.


ΚΑΙ ΤΙ ΑΠΟΜΕΝΕΙ

τη νύχτα έρχονται οι σκέψεις
πλανόδιοι λειτουργοί και μύστες.
με αποφεύγουν τη μέρα όταν χλομή
ξυπνώ απ' τη λήθη
ενώ το βράδυ κάνουν κύκλους στον λευκό
ουρανό -πίσω μού κρατάνε τα χέρια.
με γδύνουν, με βιάζουν, με περιγελούν,
τη νύχτα, όταν έρχονται, παραμονεύουν
πρώτα μην είναι άλλος κανείς
στο προσκεφάλι μου
έρωτας ή τρέλα.

Μαύρη Μωραλίνα: Ποιητική Συλλογή της Ευτυχίας Παναγιώτου / Κέδρος, 2010





κοιτάξτε τη Μωραλίνα 
έχει κόψει τα μαλλιά της
κλαίει με το πάθος της κυρίας 

Μοντιλιάνι
κοιτάει απ’ το καθρεφτάκι της τ’ωραίο πρόσωπο μιας Άλλης 

που χάθηκε Οκτώβριο μήνα
όταν ακουμπάει το κραγιόν στα χείλη 

αποχρώσεις δεν υπάρχουν του κόκκινου
ο άντρας που έχει δει τον ήλιο ξέρει
με ανάπηρους φθόγγους των πουλιών
νεκρόφιλος κανείς δεν είναι



***

ανθρωπογραφία της Francesca Woodman, Αμερικανίδας
φωτογράφου που αυτοχειριάστηκε στα 22 της, θέτοντας
τέλος στο ταλέντο της

μια λάμψη κάτω απ’ τα σεντόνια.
χέρι φωτογραφίζει άλλο χέρι που κάποτε έγραφε.
ό,τι είναι αδύνατο να ειπωθεί αληθινά
τρυπιέται απ’ το μυαλό.
ίσως κάτι συνταρακτικό
όσο μια ρωγμή, όσο η ανάσα


             — εγκάθετη
             μελωδία σε σύστημα τυφλό.
χέρι μέσα σε χέρια
κι ένα κλικ
επώδυνο,
             μουσική οργάνων· τρυπά το στομάχι.
εμετός στην κλίνη, βυθισμένη σε ώρα ησυχίας.
θα τη μαλώσει πάλι η νοσοκόμα, μα κρούει το κουδουνάκι·
νοσταλγεί κάποιον που να ’ρχεται.



ό,τι συνέβηκε ήτανε λέξεις
μια εξοχή του μυαλού της σε καλώδιο.


αργοκινεί τον σπασμένο της γοφό,
έναν τρυποκάρυδο πιστό,
παρόντα στην τελετή, που ’ναι γιορτή,
λευκό φοράει βικτοριανό φόρεμα.
(ο πατέρας χορεύει μπρος στο παράθυρο.
ο αδελφός υποβολέας του ρυθμού.
βήμα δεν χάνεται, η μητέρα τραγουδά,
κι όλα είναι τόσο χαρμόσυνα),
τόσο χαρμόσυνα δίχως εμένα


αυτό που δεν μπορώ να δω


το λένε χαρά


(βασανιστικά βήματα και φάλτσες φωνές
γύρω από ’να ακουστικό, και κλάματα)
μια λέξη μου —π’ αγωνιά— κι όλα πάλι συσκοτίζονται.


η κόρη μας εθισμένη στα χρώματα


κάτι αδύνατο να ειπωθεί
ειλικρινά

ανθρώπινο εντελώς.

«Χορευτές», Ποιητική Συλλογή της κας Ευτυχίας Παναγιώτου, / εκδόσεις Κέδρος, 2014

Η απόπειρα της ελευθερίας

Με τρύπιο το σώμα, το φιτίλι να τρέμει,
το ποίημα πυροτεχνουργός.
Μαύρες τολύπες το ξετίναξαν. Οι Μοίρες
παίζανε
γεμάτο ζάρι
-Αλγερία, Τυνησία, Αίγυπτο-
την τύφλα τους λευκό κουτσό.
Λέγαν, θα πάμε από πνιγμό.
Μά μόνο οι λέξεις κατρακύλησαν.
Τα παιδικά σου μάτια θυμούνται
μια έκρηξη. Τον πυρετό
που ανέβαινε
των πεθαμένων.
Ακούς από κάτω
το γδαρμένο γυαλί-

***

Οι υφάντρες

Παγιδεύτηκαν σ’ ένα κακόφημο ποίημα.
Τα μαλλιά τους αλωνίζουν κυνηγοί κεφαλών.
Και στο στόμα λεπίδι, η ποινή στον αγρότη,
πνιγαλίων κι ο φόβος, χρηματίζει σαν φίλος.
Την ηχώ τους φιμώνει ο Φωνομέτρης χαφιές.
Ήχοι είναι, θα πούνε· δεν ακούγονται όλοι.
Τα παράθυρα κλείνουν και οι πόρτες κλειδώνουν
και ο τάφος πλευρίζει τον τυχαίο διαβάτη.
Μόνο η τραγωδός η σοπράνο
τον κουρέα αγγέλλει εφιάλτη.
Το χέρι υφάντρας θα υψώνει,
που το νέο της σώμα διασχίζει
ο ροζ σατράπης σταυρός.
Στου Μεχίκο τ’ αφιόνι, ερημιά και αλάνες.
Είναι βρόχι ο σπόρος, το λαρύγγι τους σφίγγει.
Λαναρίζονται νύφες και στο μάτι μπαμπάκι.
Στη φωνή σου η άμετρη θλίψη. Κι ο Μπαχ.



***
Λίγο πριν σηκωθείς  
Μην πεις πως δεν πόθησες τα φτερά του παγονιού,
ένα φόρεμα να σκουπίζει την πίστα με βάλς.
Κι αν την κορόνα σού έκλεψε τελικά το καρδιοχτύπι
όταν σε κοίταξε στα μάτια ο τολμηρότερος,
μην πεις πως ήτανε κατακτητής˙
στα γόνατα είχε πέσει


***
Τόσα κορμιά χαϊδέψαμε
στο χαμίνι του πατρικού κλήρου.
τα μυρωμένα μας μέλη ακόμα γλιστρούν
το ’να μες στ’άλλο μουδιασμένα
και το κέντημα της ηδονής μας, νωπό,
πλέκει ένα πρόσωπο,
που είναι η ζωή μας.


«Αν(ν)» / Παναγιώτου Ευτυχία

«Αν το ποίημα είναι ένα αίνιγμα.
Αν η λύση υπάρχει και κάποιος φωνάζει Πρέπει να τη βρεις.
Αν αυτός που φωνάζει δεν είναι το ποίημα, κι ο ποιητής απουσιάζει.
Αν είσαι εσύ, μα ως αναγνώστης δεν έχεις το κλειδί.
Αν όμως το κλειδί υπάρχει, Πρέπει να ψάξεις.
Αν το να ψάχνεις σημαίνει να παρατηρείς τον άντρα δίπλα σου.
Αν ο άντρας δίπλα σου είναι ο σύζυγος και τον ρωτάς Πού είναι τo κλειδί;
Αν το ερώτημα Πού είναι το κλειδί; προκαλεί αναστάτωση.
Αν το ποίημα χάνει τον έλεγχο, γίνεται στιχομυθία (κάπως ρευστή).
Αν στη στιχομυθία τα «πάντα ε», και ο άντρας γίνεσαι εσύ, η γυναίκα εκείνος.
Αν πρέπει να επιλέξεις, θα επιλέξεις να είσαι η γυναίκα.
Αν πρέπει να επιλέξει, θα επιλέξει να είναι ο άντρας (πάντως όχι ο σύζυγος).
Αν έχει επιλογή, θα επιλέξει βεβαίως την ερωμένη.
Αν η στιχομυθία απαιτεί ρόλους, τότε εσύ είσαι ο θύτης, εγώ είμαι το θύμα.
Αν η απάντηση στο ερώτημα είναι Το κλειδί το έχεις εσύ.
Αν ο άντρας δίπλα σου χάρισε το κλειδί στη λάθος γυναίκα.
Αν της είπε μια ρήση του Πρόδικου: «Αν διπλασιαστεί η επιθυμία είναι έρωτας, αν διπλασιαστεί ο έρωτας γίνεται μανία».
Αν εκείνη τού απάντησε με στίχο της Αν(ν) Κάρσον: «Αν διπλασιαστεί η μανία γίνεται γάμος».
Αν ο έρωτας σε ωθεί στο γάμο. Αν ο γάμος σε εξωθεί στον έρωτα.
Αν το να είμαστε άντρες και γυναίκες σε ένα ποίημα με στιχομυθία όπου ψάχνουμε ένα κλειδί αποτελεί ένα αίνιγμα σχετικά με το γάμο.
Αν το να ψάχνεις λύση στο αίνιγμα είναι ένας δρόμος στρωμένος με κλάμα.
Αν βρεις στις λέξεις της «ένα χάσμα στο δράμα το δράμα είσ’ εσύ».
Αν το να κλαις και να κλαις σημαίνει πως το ποίημα το αισθάνεσαι.
Αν το ποίημα δεν πρέπει μόνο να το αισθάνεσαι μα και να το κατανοείς, πρέπει να ψάξεις Πιο πολύ.
Αν το να ψάχνεις πιο πολύ σημαίνει ν’ αποκρυπτογραφείς λέξεις.
Αν το ν’ αποκρυπτογραφείς λέξεις είναι μεταφυσική.
Αν η ποίηση είναι ένα ον, «ἀεί ἀπορούμενον καὶ ζητούμενον», είπε ο Αριστοτέλης.
Αν ψάχνεις για ένα αίνιγμα που λέγεται ποίημα, πρέπει να αναβάλεις το γάμο, που είναι, ούτως ή άλλως, ένα αίνιγμα.
Αν το ποίημα είναι σε ξένη γλώσσα, πώς να μιλήσεις με λέξεις.
Αν ένα ποίημα– είναι ένα όνομα».

το χάρισμα / Παναγιώτου Ευτυχία

εμείς δεν είχαμε δει την ουτοπία;                                                           ξημέρωνε η αγάπη
τα πέλματά μας είχαν πυροδοτήσει έκσταση.                                   και χάναμε ηδονικά
                                                                           
                                                                    το φως μας

μα όσο η μουσική το πάτωμα έκαιγε
όσο οι ήχοι τα μέσα μας άναβαν
τόσο τα πλήθη γύρω πάγωναν, τόσο ο ουρανός σκοτείνιαζε
κι ένας αγκώνας αίφνης πετάχτηκε να μας χωρίσει.

σ' έστρεψε μακριά μου.
όλο μίκραινες, όλο αναρροφιόσουν
και σε δάγκωνα να μείνεις, ολόκληρο σ' έσερνα απ' το μανίκι
μέχρι που έφτασες να γίνεις ίσος με μια τελεία.
τα τεντωμένα μου δάχτυλα βρήκαν το ρούχο αδειανό.




κούφιο χέρι
η καημένη η μαμά σκυμμένη πνίγει ένα λυγμό
ο μπαμπάς ράβεται κοστούμι τη συγγνώμη
κι εγώ κορίτσι στα δεκαπέντε, με τις πλάτες γυρισμένες,
παρακολουθώ απ' το τζάμι τη βροχή.

κάτι είχε από καιρό συμβεί.

θυμάμαι μόνο
μπαλόνια


μαμά μπαμπά κοίτα ένα μπαλόνι, τα μπαλόνια είν' ωραία, οι άνθρωποι είν' ωραία μπαλόνια φεύγουν οι άνθρωποι φεύγουν στον ουρανό μπαλόνια στα χέρια τους μπαλόνια - — 


το δικό μου χέρι έμμονο, γράφει

                                                       για εκρηκτικά
με διαύγεια στο τίποτα
με ουτοπία στις φλέβες

απασφαλίζει το κάτω μου κουμπί.
το λες αυνανισμό αντιρρησία και

γελάει, το κοριτσάκι γελάει, εμείς γελάμε, είμαστε, μόνοι εγώ κι εσύ.

Μαραθεύτης Ι. Μιχαλάκης (βιογραφικό σημείωμα)

Ο Μαραθεύτης Ι. Μιχαλάκης γεννήθηκε το 1926 στην Πάφο. Σπούδασε φιλολογία στην Αθήνα και ψυχολογία, κοινωνιολογία και φιλοσοφία της παιδείας στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, του Λέστερ (Αγγλία) και του Όρεγκον (ΗΠΑ). Ασχολήθηκε με την Πεζογραφία, έγραψε δοκίμια και παιδικά βιβλία. Συμμετείχε στον απελευθερωτικό αγώνα της Κύπρου το διάστημα από 1957- 1959 και για την δράση του φυλακίστηκε. 

Διετέλεσε:
  •  Διευθυντής της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Κύπρου (1967-1986), και 
  • Γραμματέας της Διυπουργικής Επιτροπής για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Κύπρου. 
Είναι Πρόεδρος του Ομίλου Πνευματικής Ανανεώσεως και Επίτιμος Πρόεδρος του Ιδρύματος Απελευθερωτικού Αγώνα ΕΟΚΑ 1955-1959.



Ποιητικές Συλλογές:


  • Στιγμές στο χρόνο / 2014
  • Φωνές Αγωνίας κι Ελπίδας / 1984 
  • Διαλογισμοί / 1980 

Ένα Χαικού του Μαραθεύτη Ι. Μιχαλάκη

Μεσοχείμωνο
κι οι ανθοί της μυγδαλιάς
φέρνουν ελπίδες

Στιγμές στο χρόνο: Ποιητική Συλλογή του Μαραθεύτη Ι. Μιχαλάκη/ 2014

Κλειστό μπουμπούκι
υποσχέσεις γεμάτο
κι αμφιβολίες.

 Στην πολιτική
όλα έχουν ειπωθεί.
Μένει η πράξη.

 Δεν αρκεί να 'χεις
αν δεν έχεις διδαχθεί
πώς να ξοδεύεις

Και με τα λάθη
την αρετή στοχεύεις
σαν τα θυμάσαι.

Προγόνων άθλοι
δεν είναι για καύχημα
αλλά για πράξη

Παρασκευή 28 Ιουλίου 2017

Ρωξάνη Π. Νικολάου (μικρή αναφορά)

Η Ρωξάνη Π. Νικολάου γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου. Φοίτησε στο Αρχαιολογικό Ινστιτούτο της Χαϊδελβέργης και σπούδασε σκηνογραφία /ενδυματολογία στην Αθήνα. Εξέδιδε για βραχύ χρονικό διάστημα το περιοδικό Ψιχάδι. 

Ποιητικές Συλλογές:

  • 2000 "Ποιήματα 1991-1999" / Ιδιωτική Έκδοση
Ποιήματά της μπορείτε να διαβάσετε: http://hliodendron.blogspot.com.cy/

Τετάρτη 26 Ιουλίου 2017

Βάλε τ΄ άσπρα σου – 25 χρόνια Μάνος Λοίζος: Συναυλία στα Πλαίσια του Φεστιβάλ Λάρνακας 2017, στον υπαίθριο χώρο του Παλαιού Υδραγωγείου / Καμάρες

γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας*
     
25 Ιουλ 2017. Ώρα 21:00. Είναι η ώρα που περιμέναμε να ξεκινήσει η συναυλία του Παντελή Θαλασσινού, μαζί με την Ηρώ Σαΐα και των Κώστα Χατζηχριστοδούλου. Μαζί τους το φωνητικό σύνολο ¨Διάσταση» με την μαέστρο Ανδριάνα Σεργίδου.
     Φυσικά και αυτή  η συναυλία ξεκίνησε με 20 περίπου λεπτά καθυστέρηση. Εξάλλου ο κόσμος της Λάρνακας, ο συνήθως καθυστερημένος στις αφίξεις,  κρατώντας μια παμπάλαια παράδοση της τελευταίας στιγμής, συνέχιζε να έρχεται και μετά τις 9 το βράδυ. Ο υπαίθριος χώρος του Παλαιού Υδραγωγείου «Καμάρες» είχε διαμορφωθεί κατάλληλα από την Δημοτική αρχή, ώστε να έχει την δυνατότητα φιλοξενίας μια τέτοιας εκδήλωσης. Τα ξεχασμένα κομμένα χόρτα, κάτω από τις αμέτρητες πλαστικές καρέκλες που με κόπο και επιμέλεια είχαν τοποθετήσει οι Υπάλληλοι του Δήμου  και αρχικά ανέβαζαν την θερμοκρασία, δεν φάνηκε να ενοχλούν στη συνέχεια τους πολυπληθείς φίλους και ακροατές των τραγουδιστών, καθώς το ανάλαφρο απροσδόκητο ίσως και λόγου χώρου αεράκι, μετρίασε την ζέστη και κατέστησε ανεκτό το περιβάλλον. Όπως συνηθίζεται είχε οροθετηθεί ο χώρος για τους επίσημους και προσκεκλημένους, με πολλές περισσότερες καρέκλες από όσες πιθανόν να απαιτούνταν. Οι διοργανωτές φάνηκαν γενναιόδωροι, αλλά η μικρή προσέλευση επισήμων και προσκεκλημένων,  μέχρι τουλάχιστον την έναρξη της συναυλίας, ίσως κάνει ορισμένους να αναθεωρήσουν την πολιτική περί προσκλήσεων. Έτσι αναγκάστηκαν να επιτρέψουν την …κατάληψη και αυτών των θέσεων από τους κοινούς θνητούς, που δεν άφησαν την ευκαιρία ανεκμετάλλευτη.  Οι προβολείς δημιουργούσαν πολύχρωμα σχήματα πάνω στους τοίχους του Υδραγωγείου, έσχιζαν τον ουρανό, ο ήχος πολύ καλός και δυνατός, καθόλου ενοχλητικός, η ορχήστρα δυναμική και… όλα έδειχναν ότι θα ήταν μια απολαυστική συναυλία.   Όπερ και εγένετο…
    Πρώτα εμφανίστηκε το Φωνητικό σύνολο «Διάσταση» φορώντας τις ολόασπρες φορεσιές, επιβλητικά ενδύοντας την σκηνή. Καθ΄ όλη την διάρκεια της συναυλίας, η απόδοσή της κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα και σίγουρα η μαέστρος κα Ανδριάνα Σεργίδου, δεν χρειάζεται τους δικούς μας διθυράμβους. Έξοχες φωνές, δουλεμένες με μαεστρία, επαγγελματισμός,  είναι ίσως κάποιους από τους χαρακτηρισμούς που θα μπορούσα να προφέρω, χωρίς κανέναν ενδοιασμό. Και με κατάπληξη διαπίστωσα ότι δεν χρειάστηκε κανένας πειραματισμός και καμία εκκωφαντική προσέγγιση των τραγουδιών. Αποδόθηκαν ως έπρεπε, με …θρησκευτική ευλάβεια και σεβασμό.
       Οι τρεις τραγουδιστές απέδειξαν για μια ακόμα φορά τις ερμηνευτικές ικανότητές τους. Παρουσίασαν με ζωντάνια τα διαχρονικά τραγούδια του Μάνου Λοίζου, δίνοντας τον απαραίτητο ρυθμό στον κόσμο όταν χρειαζότανε. Και σε μια ανάλογη συναυλία η συμμετοχή του κοινού αποτελεί πρωταρχικό παράγοντα επιτυχίας. Θαυμάσια η Ηρώ Σαΐα, εξαιρετικός ο Κώστας Χατζηχριστοδούλου, ποιοτικότατος ο Παντελής Θαλασσινός. Δικαίως απέσπασαν το γνήσιο χειροκρότημα του κόσμου.

      Ο Δήμος Λάρνακας θα πρέπει να αισθάνεται ιδιαίτερη ικανοποίηση για την επιλογή του να εντάξει στο φετινό Φεστιβάλ αυτή την συναυλία. Του απονέμονται τα εύσχημα. 




·        Ο Δημήτριος Γκόγκας ασχολείται με την ποίηση 
και γράφει κάποιες φορές σχόλια 
για αυτά που είδε και παρακολούθησε. 

Στη μνήμη του αγαπημένου γέροντα Κυριάκου. / Χρυστάλλα Χαραλάμπους

Στο καλό,
αγαπημένε γέροντα με την αγνή ψυχή
και τις όμορφες ιστορίες στα χείλια.
Το γαλάζιο βάθος των ματιών σου μιλούσε
για τη ζωή, την ελπίδα,
για την πατρίδα, το Θεό.
Το γελαστό σου στόμα.
έλυνε απλά τα δύσκολα
προβλήματα του κόσμου.
Η μεγάλη καρδιά σου
χωρούσε μέσα όλο τον κόσμο.
Η λεβέντικη ψυχή σου
ήταν πάντα έτοιμη
για το μεγάλο ταξίδι.
Στο καλό.
Η αγάπη μας θα σε συντροφεύει. 

Μαρία Λάβαρη (Σύντομο Βιογραφικό)


Το πραγματικό της όνομα είναι: Μαρία Σεβέρη-Χατζηλούκα Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών στη Γαλλία. Πήρε τα διπλώματα «Arts d’Etudes Plastiques» με διάκριση στο χρώμα και «Diplome National» με ειδίκευση στη Ζωγραφική. Εργάστηκε ως Εκπαιδευτικός, Διευθύντρια στην μέση εκπαίδευση και συνταξιοδοτήθηκε το 2011.

Ποιητικές Συλλογές:

«Χρονικό 1974», η πρώτη ποιητική συλλογή ποιημάτων πήρε έπαινο σε Παγκύπριο διαγωνισμό ποίησης το 1976.
«Άτιτλα», πήρε το Β’ βραβείο σε Παγκύπριο διαγωνισμό ποίησης το 1985.

«Το Βουνό».