Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2019

Ρούλα Ιωαννίδου- Σταύρου: Σκέψεις και Εισηγήσεις επί του Θεσμού των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας Κύπρου


Έχουμε την τιμή σήμερα να αναρτήσουμε στο Ιστολόγιό  μας,  την επιστολή της συγγραφέως Ρούλας Ιωαννίδου Σταύρου που αφορά σκέψεις και προτάσεις- εισηγήσεις της επί των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας της Κύπρου. Η επιστολή απεστάλη στις αρχές Δεκεμβρίου στις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου. 



ΘΕΜΑ: ΚΡΑΤΙΚΑ  ΒΡΑΒΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ  2018

Με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων  του διαγωνισμού για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας για εκδόσεις του έτους 2018, από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, θα ήθελα, εν πρώτοις, να συγχαρώ τους βραβευθέντας. Παράλληλα, παραθέτω πιο κάτω, πολύ επιγραμματικά, κάποιες σκέψεις και απόψεις μου.

Α΄) Εξ υπαρχής και από της καθιέρωσης του Διαγωνισμού για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας, λείπουν δύο σημαντικά λογοτεχνικά είδη:

1) Το Χρονογράφημα και 2) Η Σατιρική Ποίηση.

Εισηγούμαι, λοιπόν, να καθιερωθούν βραβεία για τα δύο αυτά είδη, που είναι όχι μόνο σημαντικά αλλά και δύσκολα στη συγγραφή. Θεωρώ πως είμαστε τυχερός λαός, γιατί έχουμε αξιόλογους και ταλαντούχους συγγραφείς που ασχολούνται με τα είδη αυτά. Παράλληλα, η καθιέρωση βραβείων για τα δύο αυτά είδη, θα αποτελέσει κίνητρο για ενασχόληση των λογοτεχνών μας με  αυτά και ευκαιρία για ανάδειξη νέων ταλέντων. Παρενθετικά αναφέρω, πως η Πολιτεία άφησε να φύγει από τα εγκόσμια πικραμένος ο σημαντικός και σ’ όλους μας συμπαθής, σατιρικός μας ποιητής Διογένης (Άνθος Ροδίνης), αφού ποτέ η αρμόδια υπηρεσία δεν τον βράβευσε για τη σατιρική του ποίηση που πρόσφερε απλόχερα και καθημερινά (από το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος») το γέλιο στους συμπατριώτες του Κυπρίους, αλλά και με τις σατιρικές ποιητικές συλλογές που εξέδωσε.

Β΄) Για την Κατηγορία «Λογοτεχνία για Μεγάλα Παιδιά και Εφήβους»

1. Θεωρώ ότι η Κατηγορία αυτή θα ’πρεπε να τύχει κάποιας αναθεώρησης και επανεξέτασης, καθότι διαφορετικές είναι οι προσλαμβάνουσες παραστάσεις, εμπειρίες και ανησυχίες που έχει ένα παιδί, έστω και μεγάλο παιδί, από εκείνες ενός εφήβου.
2.  Επίσης, διαφορετικού βαθμού είναι η κριτική σκέψη που αναπτύσσει ένα παιδί από εκείνη ενός εφήβου. 
Με βάση τα πιο πάνω, διαφορετικά γράφει ένας λογοτέχνης όταν απευθύνεται σε παιδιά και διαφορετικά όταν απευθύνεται σε εφήβους, όσον αφορά στη θεματογραφία και στη λογοτεχνική απόδοση και έκφραση.

Για τους λόγους αυτούς, εισηγούμαι τον διαχωρισμό της πιο πάνω κατηγορίας σε  

                         α΄) Λογοτεχνία για Μεγάλα Παιδιά και
  β΄) Λογοτεχνία για Εφήβους.

Στις πιο πάνω αναφερθείσες Κατηγορίες τις οποίες προτείνω, εισηγούμαι όπως υπάρχουν δύο υποκατηγορίες ανάλογα με το λογοτεχνικό είδος, ως εξής:

 α΄) Ποίηση και β΄ ) Πεζογραφία.

Πώς είναι, στ’ αλήθεια δυνατόν, κάποιος να συγκρίνει ένα ποιητικό έργο με ένα πεζογράφημα και να αποφασίσει ότι το ένα είναι καλύτερο από το άλλο, αφού άλλες είναι οι προδιαγραφές και τα χαρακτηριστικά της συγγραφής ενός ποιητικού έργου και διαφορετικές ενός πεζογραφήματος.

Καταλήγοντας, εύχομαι την συνεχή αναβάθμιση και τη βελτίωση του θεσμού των Λογοτεχνικών Βραβείων με στόχο την ανάδειξη της λογοτεχνίας του τόπου μας.
                                                                  
Με τιμή
                                         Ρούλα Ιωαννίδου -Σταύρου                                                                             



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου