Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021

Η χαμένη δράση των ερωτευμένων / Βίκτωρος Αλεξία


Τότε,
σε μια πλατεία στης Αθήνας,
κάπου το 404 π.Χ. και λίγο αργότερα ,
κοντά σε ένα πρώτο όνειρο,
σε δεύτερη ματιά,
με τον Χριστό σε ένα ράφι του Fromm
και μία άπλυτη ριγέ ζακέτα
στο απέναντι αυτοκίνητο,
κάπου,
έγραφε πάνω
ειρωνικά σκίτσα για ανθρώπους,
διαβάζαμε αγκαλιά,
ότι οι τραγωδίες
περνούν την κάθε μέρα για τραγική,
γιατί το σκοτάδι,
μόνο τότε,
δείχνει σεμνό,
όταν γύρω του
υπάρχει ζωή για αμύητους
και κλέφτες,
που ο άνεμος θα λυπόταν
να αφήσει μόνους ,
χωρίς τίποτα έξω απ' αυτούς.
[...]
Και κάπως έτσι,
αφήναμε ο ένας τον άλλον ελεύθερο,
να επιλέξει να σκορπίσει μόνος
τη σκόνη
από σκια δέντρου,
που είχαμε φυλάξει στο δεξί μας χέρι,
με όλους εκείνους
τους ατρόμητους,
να μας βλέπουν να τιμωρούμαστε
χωρίς κανέναν
α-
πο-
λύ-
τως λόγο
εκδίκησης.

Ποίημα της Αθηνάς Τέμβριου

 Μέσα από τα ταξίδια μου,

οι στιγμές σιωπής γέννησαν ήλιους κουρσάρους.
Πήρανε σάρκα κι οστά, διανύοντας αποστάσεις
μέχρι τον άδειο ορίζοντα.
Σαν έκαναν στάση να ξαποστάσουν,
άρθρωσαν λόγια ποιητικά,
ασυμβίβαστα και αβρά με το όραμα της αυγής,
της μωρίας την έκσταση.
Μόνο για να ανταμώσουν τον κόσμο
με το φύσημα της συνέχειας.
H αρχή και το τέλος δεν υπήρξαν ποτέ.
Γράψαμε τον μύθο μας, μ' όσα είδαμε,
στην άκρη της γης, ανατέλλοντας.

Αθηνά Τ ('Ηλιος και Άνεμος)

Ένα οστό κι ένα ΓΙΑΤΙ; / Ανδρέου Ειρήνη


Ήταν αμούστακο παιδί
της δόλιας μάνας προσευχή
να μην το βρει ποτέ κακό.
Ήταν μονάχα ένα παιδί
όταν το ντύσαν στο χακί
μ' ένα της μάνας φυλαχτό.
Το βάλαν σ' ένα φορτηγό
ένα σφαχτάρι τρυφερό
κι ο χάρος στη στροφή.
Οι άντρες δεν είναι δειλοί
μ' Αθάνατοι κάτω απ τη γη
είπαν στο αμούστακο παιδί,
Έτσι του είπαν είν' οι άντρες
Χάρε διάλεξε και πάρε
κι η ιστορία θε να πει:
" ΑΘΑΝΑΤΟΙ κάτω απ' τη γη
πάνω οι σοφοί κι όλοι εμείς
μες στην βολή και στην σιωπή.
Οι Άντρες δεν είναι δειλοί
του΄παν δασκάλοι και σοφοί
για λευτεριά πεθαίνουν
γιατί οι άντρες οι δειλοί
δεν παν στην πρώτη τη γραμμή
μα σε καρέκλες βγαίνουν.
Μα οι ήρωες είναι "τρελοί"
πάνε στη πρώτη την γραμμή
για λευτεριά πεθαίνουν.
Κι έτσι σε όλους τους καιρούς
βλέπεις συνήθως "λογικούς"
σε θρόνους ν' ανεβαίνουν.
Μα ηταν αμούστακο παιδί
που δεν επρόλαβε φιλί
αυτό δεν το 'παν οι σοφοί.
Κι όταν της πήραν το χαμπάρι
για το νεκρό της το βλαστάρι,
σκληρό, αβάσταχτο μαντάτο
πλάνταξε η μάνα απ' το κλάμα
για το υπέρτατο το δράμα
ρίχνει ματιά στο άδειο πιάτο
που καρτερούσε στο τραπέζι
κι ένα ραδιόφωνο να παίζει
λόγια μεγάλα φουσκωμένα
για θανάτου περηφάνια
σκίζει στήθια η δόλια μάνα.
" Χαρε πάρε με κι εμένα".
Κομμάτια το ραδιόφωνο
ο χρόνος γίνεται άχρονος
σκοτείνιασε το φως της.
Το πιάτο είναι πάντα εκεί
την μάνα είπανε τρελή κι
κι Αθάνατο το γιο της.
Επίλογος
Ήταν αμούστακο παιδί
Οταν το ντυσαν στο χακί
μ' ένα της μάνας φυλαχτό.
μα όταν την πήγαν να το δει
απ' το αμούστακο παιδί
απέμεινε το φυλαχτό
ένα οστό κι ένα ΓΙΑΤΙ;

ΨΕΥΔΟΚΡΑΤΟΣ / Πηλαβάκη Δέσπω


Το χώμα,ξένε,που πατάς,
της σκλαβωμένης γης μου,
σαν σου μιλά,δεν απαντάς,
στη γλώσσα της φυλής μου.
Ήρθες εχθρός, κατακτητής
να διώξεις τα παιδιά μου,
ήθους και δίκιου αρνητής,
να αλλάξεις την καρδιά μου.
Το χώμα, ξένε, που πατάς,
με τη σκλαβιά λερώνεις,
σαν τον αφέντη περπατάς
και τύψεις με χρεώνεις.
Είναι με αίμα Ελληνικό,
πλούσια ποτισμένο,
δεν σε σηκώνει τούτη η γη
ούτε και πεθαμένο.
Κοντεύει η ώρα σου ληστή,
να πας εις την σπηλιά σου,
σ αυτό τον τόπο μη μιλάς,
δεν ξέρει την μιλιά σου.
ΔΕΣΠΩ ΠΗΛΑΒΑΚΗ

Εραστές του ονείρου / Χαραλάμπους Χριστάκης


Φεύγει όπου να ναι το φθινόπωρο
όμως ακόμα μυρίζει καλοκαίρι
κοιτάζω τα πεσμένα φύλλα ,νοσταλγώ τα περασμένα
τότε που η παιδική μας αθωότητα ανθούσε
γνωρίζαμε τι πάει να πει χειμώνας ,κρυώναμε
βλέπαμε τον ήλιο να σιγοκαίει και λιώναμε
λαχταρούσαμε να μεγαλώσουμε
θέλαμε να ζήσουμε λεύτεροι ,σαν βασιλιάδες
μα τώρα πια λέω πως μετάνιωσα
φοβάμαι πως θα πεθάνουμε σκλάβοι της συνήθειας
εμείς οι ασυγκράτητοι εραστές του ονείρου

ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΝΥΦΕΣ ΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΛΙΚΗ

 

Πέντε νύφες γονατιστές
καρφωμένες στον τοίχο του σαλονιού
μου έχουν την πλάτη γυρισμένη
απαξιώνουν την ύπαρξή μου
παγωμένες κοιτούν την κουνελότρυπα
που οδηγεί στη χώρα τού Ποτέ.

Πέντε επαναλήψεις του εαυτού μου
η Θεοδώρα, η γιαγιά μου
η άλλη γιαγιά, η Κοραλία
η μάνα μου
η θεία
η νονά μου.
Καμία δεν σηκώνεται.

Πέφτω μέσα στην τρύπα
με την ελπίδα να φτάσω στον κήπο
των ομιλούντων λουλουδιών
να αποκτήσω το πρέπον μέγεθος
να ανασηκωθώ
να συναντήσω και τον καπελά
να προσθέσει λίγη μαγεία στη ζωή μου.

Με την ελπίδα πως μέχρι να φτάσω
θα έχουν πέσει οι πύργοι με τα τραπουλόχαρτα
και όλα τα αυθαίρετα
θα τα έχει ήδη καταφέρει η Αλίκη
θα είναι αλλιώς το παραμύθι.

Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2021

Κατερίνα Κωνσταντίνου - Μάτσιου: Ανθρωπιά είναι ... σαν κανείς τελικά το καταφέρει αυτό!

 Η ζωή μας ένας συνεχής αγώνας

προς την τελειότητα
μέσω της εγκράτειας των πάντων.
Πόσο "τυφλοί" ...
πόσο "κωφοί" ...
πόσο "άλαλοι"...
πρέπει να είμαστε
για να φτάσουμε έστω και μέχρι το ... τέλος ...
εκεί;

**
Ένας αγώνας συμπεριφορών η ζωή
...αν αγαπάς και σέβεσαι...
και σ' αγαπούν και σε σέβονται το ίδιο...
τότε η ψυχή σου είναι αληθινά πάμπλουτη ...
Μα σαν τύχουν ...
Κύκλωπες και Λαιστρηγόνες στον δρόμο σου...
ο αγώνας γίνεται βαρύς και άνισος...
Μα συ ΜΗΝ ΣΤΑΜΑΤΑΣ ΠΟΤΕ...
την κακοτράχαλη ανηφόρα ΝΑ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙΣ...

***

Aποστάγματα ...
Ελευθερία ... η
ψυχή σαν καταφέρει
ψηλά να πετά
Φτερουγίζοντας
και πάλι ο νους να ΄ναι
προσγειωμένος
Ανθρωπιά είναι ...
σαν κανείς τελικά το
καταφέρει αυτό!

Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2021

Το απόσταγμα / Πούλλος Ανδρέας του Χρίστου

 


 
 

Έχετε σκεφτεί πόσα
  τριαντάφυλλα πρέπει
  να θυσιαστούν, για να
  σταλάξει
  μια σταγόνα ροδόσταμου;
  πόσες νύκτες αγρύπνιας
  χρειάζεται  ένας ποιητής,
  για να ροδίσει ένα αρτιμελές
  ποίημα;
  ή πάλι, πόσες παλινδρομήσεις
  του μυαλού,  για να κατασταλάξει
  ένας σοφός στη μόνη ορθή
  εξίσωση;
  Τ’ απόσταγμα ουδέποτε  είναι
  προϊόν  βιασμού·
  ρέει με φυσικότητα νερού,
  έτσι που να ξεγελά τον αφελή,
  πως αναβλύζει, ως από βράχου,
  σχεδόν χωρίς προσπάθεια,
  ξεχνώντας την υπόγεια διαδρομή,
  την πορεία που χρειάστηκε να διανυθεί,
  μέχρι να φτάσει στην επιφάνεια·
  ν’ αναδυθεί ξάφνου στην επιφάνεια!

Η Λογική / Πούλλος Ανδρέας του Χρίστου

 

 
Η Λογική υπαγορεύει να φερθούμε
   λογικά∙
να δαγκώσουμε τον πόνο
και να προχωρήσουμε
  μπροστά.
Η Λογική επιβάλλει  σαν άντρες
 να σφίξουμε τη καρδιά
 και να τραβήξουμε
   μπροστά.
Η Λογική απαιτεί∙ “ελάτε στα
   λογικά σας!
   δε βλέπετε τον πόνο,
 π’ αργά αλλά σταθερά τρώει
   τα σωθικά σας!
 δε μετράτε το μαράζι, που πάει να γίνει
μόνιμη σκιά σας!”.
Η Λογική προσπαθεί να μας φέρει
  στα σύγκαλα μας∙
“επιτέλους, ξεχάστε!  η Μνήμη δαγκώνει
με δόντια που κόβουν
    βαθιά∙
 κάθε της κίνηση μάς χαράσσει
 σαν ματωμένη
   σπαθιά!”
Η Λογική λογικεύει∙ κι είναι χρέος της
 να μιλά λογικά∙
 η Καρδιά την ακούει και ξεσπάει σε κλάματα,
 που δε μπορεί να φερθεί
             λογικά!

Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2021

Ο ΝΕΚΡΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ / Χατζήπαπα Βασίλκα


.
Είναι ίσως η αγάπη
εκείνος ο νεκρός πλανήτης,
αστέρι
που έσβησε κρυφά από μας
εδώ κι εκατομμύρια έτη φωτός.
.
Και η λάμψη του σ’ εμάς
απατηλά
ακόμη ταξιδεύει;

Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2021

Η λέξη σαγαπώ / Πιερής Μιχάλης


Λέγοντας τη λέξη σαγαπώ
δεν λέγω απλώς αυτή τη λέξη.
Γιʼ αυτό σιωπώ.Πώς να σου πω
αυτή τη λέξη χωρίς να είναι
η λέξη σαγαπώ. Πώς να σου πω
τη λέξη σαγαπώ χωρίς να είναι
σαν κι αυτές που κάθε μέρα
μαστροποί τις μαγαρίζουν.


Γιʼ αυτό σιωπώ.

Γιατί αν πω τη λέξη σαγαπώ
λέγω πως πια δεν είμαι εγώ
κι εσύ δεν είσαι πια εσύ
κι ο κόσμος γύρω πια
δεν είναι πια ο ίδιος.


Αυτό θα πει η λέξη σαγαπώ.

Μιχάλης Πιερής (βιογραφικά στοιχεία)

Ο Μιχάλης Πιερής γεννήθηκε το 1952 στην Εφταγώνια της επαρχίας Λεμεσού και απεβίωσε το2021.  Σπούδασε φιλολογία και θέατρο στη Θεσσαλονίκη [Bασικές σπουδές στο Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, (1972-1976) στο Mακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (Θεατρικές Σπουδές, 1976). Mεταπτυχιακές σπουδές στο Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (M.A., 1976-1978)] και στο Σίνδεϋ (Ph.D.,1983).
Δημοσίευσε αρκετές φιλολογικές και κριτικές μελέτες. 


Υπήρξε ιδρυτής του "Greek Theatrical Workshop" στο Πανεπιστήμιο του Σίνδεϋ, μέλος της "Θεατρικής Ομάδας Πανεπιστημίου Κρήτης" και πρωτεργάτης στη δημιουργία του "Θεατρικού Εργαστηρίου του Πανεπιστημίου Κύπρου" [ΘΕΠΑΚ]

Ποιητικές συλλογές;
  • Αφήγηση, εκδόσεις Ιστός, 2002 
  • Τόποι γραφής, Ίκαρος, 2005) 
βιβλίο-συλλογή πεζών: Μες το ρυθμό του Φονικού (Πλανόδιον, 2004)
Η ποίησή του έχει μεταφραστεί στα αγγλικά, ιταλικά, καταλανικά, ρωσικά και τουρκικά και έχει τιμηθεί με διακρίσεις σε χώρες του εξωτερικού.

Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2021

1974 / Δέσπω Πηλαβάκη από τη νέα της ποιητική συλλογή : Πατρίδα μου Αιχμάλωτη

 



Ήρθαν τον θάνατο να σπείρουν και φωτιά
απ τους πατρώνους τους μεγάλους τους σταλμένοι
και αν τα παιδιά μας αντιστάθηκαν σκληρά,
πώς να κερδίσουν μία μάχη προδομένη;
Και ενώ εμείς μετρούσαμε ψυχές,
στου κάτω κόσμου τα σκαλιά να πάνε, τότες,
κέρδη μετρούσανε και φίλοι και εχθροί
στους Λευκούς Οίκους, στην Τουρκιά και στις Ευρώπες.
Μαύρες σκιές κυκλοφορούμε τώρα πιά,
μαύρες μαντήλες στον αέρα ανεμίζουν
κι όμως οι πρόστυχοι φονιάδες των λαών,
κάνουν πως νοιάζονται και τάχα μας φροντίζουν.
Χάσαμε μάνες, πατεράδες και παιδιά,
πήραν αιχμάλωτη και τη μισή πατρίδα
κι όλους μας πείσανε με δίχως να ντραπούν,
για λευτεριά ότι δεν έχουμε ελπίδα.
Ω τι ντροπή για τη δική μας τη γενιά,
της Ιστορίας η πιο μαύρη μας σελίδα
και σημαδεύουμε τα αυριανά παιδιά,
με ανεξίτηλη ντροπή, μαύρη κηλίδα!
ΔΕΣΠΩ ΠΗΛΑΒΑΚΗ